קפוץ לתוכן

לשמור על הקצב

איך לשמור על הקצב אליו התאמנתם ולחצות את קו הסיום בתוצאה שתכננתם במרוץ צפוף באנשים? איך להיצמד לקבוצת הקצב שלכם ולפייסר? גם אם התאמנתם חודשים לקצב מסוים, האימונים הם רק החזרה הגנרלית. איך מסתגלים לתנאים הלא סטריליים של התחרות עצמה?

 
           

























 
  • הכל מתחיל בזינוק. חשוב להגיע מספיק זמן לפני, להתמקם במקום טוב על קו הזינוק. אם אתם מהירים, נסו לעמוד בשורות הראשונות לזינוק על מנת שלא תיתקלו בכל האנשים ש״בילפו״ בזמן המטרה שלהם ושירוצו לאט מהזמן הממוצע של המקצה.
  • אם לא הצלחתם להשתחל לשורות הראשונות, ובהנחה שמדובר במרוץ פופולארי, סביר להניח שתיתקלו בלא מעט אנשים בקילומטר/שניים הראשונים של המרוץ. במקום לנסות להשתחל קדימה ולבזבז אנרגיה על עקיפות וסיבובים, פשוט רוצו בקו ישר ככל הניתן, גם אם זה אומר שאתם רצים בכמה שניות לאט יותר מהקצב שאתם אמורים לרוץ בו – כך אתם חוסכים אנרגיה ובהמשך תוכלו להגביר ל 1-2 קילומטרים מעט מעבר לקצב המתוכנן על מנת לפצות על ההתחלה.
  • מצאו את הפייסר של זמן/קצב המטרה שלכם לפני הזינוק – לרוב הוא יהיה לבוש בסממן בולט כלשהו (אפוד זוהר, בלון, שלט גדול וכו׳). אם תגיעו מספיק מוקדם, תספיקו אולי לשוחח איתו קצת ולשאול אותו איך הוא מתכנן לתקוף את המרחק, מה אסטרטגיית הריצה שלו וכו׳. יש פייסרים ששומרים על קצב אחיד כל הדרך, יש כאלה שמגבירים ומאטים בהתאם לתוואי השטח, יש פייסרים מנוסים יותר ופחות... כדאי להכיר מי הפייסר שלכם לפני שאתם מחליטים להיצמד אליו.
  • גם אם בחרתם להיצמד לפייסר, אתם לא חייבים ואפילו מומלץ שלא ״תידבקו אליו״. סביב הפייסר תהיה בדרך כלל קבוצה גדולה של אנשים, מה שמגדיל את אפקט הלחץ וגם עלול להיות מסוכן (מעידות, דחיפות, מרפקים בצלעות). לכן לפעמים דווקא עדיף לשמור על קשר עין עם הפייסר ולהיות מעט מאחוריו ומאחורי הקבוצה הגדולה, אבל מספיק קרוב בשביל לראות אותו ולדעת שאתם בקצב הנכון.
  • עצרתם לפיפי? איבדתם את הפייסר? לא שווה לאבד את המרוץ בשביל זה. אתם עדיין יכולים לשמור על הקצב בכוחות עצמכם ואולי תפגשו את הפייסר שוב בהמשך הדרך. אל תנסו ״להדביק״ את הפייסר בכל מחיר, גם אם אתם יודעים שהוא קרוב יחסית כי זה עלול לגמור לכם את המרוץ. מהצד השני, אל תישברו ותעברו לפייסר האיטי יותר. נסו לשמור על קצב אחיד באמצעות השעון או האפליקציה שמלווה אתכם.
  • אם אתם רצים עם פייסר או קבוצת חברים שמכתיבה לכם קצב, תיהנו מזה – לפחות בהתחלה. אל תסתכלו כל הזמן על השעון, אלא נסו לרוץ במצב של טייס אוטומטי. זה יאפשר לכם להתרכז בנשימה, בדופק ובתנועה במקום בקצב, ו״לחסוך״ אנרגיה מחשבתית בשלב ההתחלתי של הריצה.


     
  • נסו לתכנן מראש אסטרטגיית ריצה במקומות צפופים לאורך המסלול כמו נקודות מים, נקודות עם צלמים או פניות חדות. לדוגמה מומלץ לחטוף את הבקבוק בנקודת המים ולהמשיך לרוץ איתו למשך עוד 200-300 מטרים ורק אז להאט על מנת לשתות מהמים. אל תאטו בנקודה בה כולם מאטים כי אתם תמצאו את עצמכם תקועים בה יותר זמן מהרגיל. בנקודות צילום נסו להתרחק ככל האפשר מקבוצות גדולות שבדרך כלל מאטות כדי להצטלם. בפניות חדות נסו לקרוא את מפת המסלול מראש, לדעת היכן הפניות ובאיזה קצב אתם אמורים ״לקחת״ אותן.
  • גם אם הצלחתם לרוץ את רוב המרוץ עם הפייסר, אל תנסו להגיע לקו הסיום יחד איתו. קחו בחשבון, שהפייסר בדרך כלל חוצה את קו הסיום לבד. זאת משום שרוב האנשים כבר עברו לקצב שלהם בשלב האחרון של המרוץ (כלומר התפתחו מעבר לקצב של הפייסר או האטו). הפייסר בעיקר ילווה אתכם בחלק ההתחלתי והאמצעי של המרוץ – אבל החלק האחרון כבר תלוי בכם ובאנרגיות שנותרו לכם, וכך זה צריך להיות.
 

שיתוף


תגובות