קפוץ לתוכן

המדבר מחכה לכם

מירוצים מדבריים בעולם הם כבר לא דבר חדש, להפך. מדובר לרוב במירוצים מאתגרים במיוחד שקשה מאוד ״להתקבל״ אליהם ולרוץ בהם.
בקליפורניה, מרוץ הבאדווטר נחשב לאולטרה מרתון הקשה והאקסטרימי בעולם. מדובר במרוץ למרחק של 217 קילומטרים המתחיל ב"עמק המוות" בקליפורניה ומסתיים בהר וויטני. הטמפרטורות בעמק עלולות להגיע עד ל-55 מעלות צלזיוס. המסלול מתחיל בנקודה הנמוכה ביותר בארה"ב: באדוואטר בעמק המוות (86 מטרים מתחת לפני הים) ומסתיים בנקודה הגבוהה ביותר: הר ויטני בגובה של 2,530 מטרים. תוואי המרוץ מגוון וכולל גם קטעי שטח וגם קטעי כביש.

בצ׳ילה, מרוץ Atacama Crossing משתייך לסדרת מרוצי "4 Deserts“ - כן, סדרת מרוצים מדבריים מבוקשים ביותר, אליהם מגיעים רצים מרחבי העולם. אורך המרוץ 250 קילומטרים – כך שהוא למעשה חוצה את כל רוחבה של צ'ילה. תוואי המרוץ משתנה, אך בשיאו מגיע המסלול לגובה של 3,000 מטרים מעל פני הים. הטמפרטורות ביום מגיעות ל-40 מעלות צלזיוס, ובלילה צונחות ל-5 מעלות.

גם המרוץ במדבר גובי בסין מתקיים במסגרת מרוצי "4 Deserts". המרוץ נמשך לאורך 250 קילומטר, אותם גומעים ב-6 שלבים במשך 7 ימים. הרצים עוברים על פני נחלים יבשים וסלעיים, מסלולים מאובקים, שבילי רכס צרים ושדות ירוקים. הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 35-45 מעלות צלזיוס.

מרוץ הסהרה הוא אולי המרוץ המדברי הגדול ביותר בעולם, ונחשב גם למאתגר ביותר. המרוץ נמשך לאורך 250 קילומטרים בתנאי חום קיצוניים ותוואי השטח כולל בעיקר חול: חול קשה, חול רך ודיונות חול. ובכל זאת, קרוב ל-200 מתחרים מ-40 מדינות מתחרים בו מדי שנה.

כדי לקבל את ״הזכות״ לרוץ במרוץ The Last Desert באנטרקטיקה עליכם להחזיק בתואר מסיימי שלושה אולטרה מרתונים אתגריים לפחות. במקרה הזה, מדובר דווקא במדבר של קרח ביבשת הגבוהה והקרה בעולם ונדרשת עמידה במרחבים עצומים של משטחי קרח וברוחות עזות. הטמפרטורות במרוץ יכולות להגיע למינוס 20 מעלות צלזיוס.

מה מושך אנשים, מכורים לריצה ולאתגרים ככל שיהיו, לבצע תחרות בתנאים קשים, במזג אוויר קיצוני במקומות מרוחקים, לאורך ימים ארוכים?
אז קודם כל ישנו האתגר עצמו - מה לעשות, רובנו יצורים תחרותיים שאוהבים להציב לעצמנו אתגרים ולעמוד בהם.
אבל הדבר שבעיקר מושך כאן הוא הייחודיות - לא מדובר בעוד מרתון או עוד אולטרה מרתון, אלא בתחרות במקום לא נודע, בנוף מדברי ייחודי, במקום שלא יוצא להיות בו כל יום, ובטח שלא לרוץ או לרכוב בו.
איך שלא תסתכלו על זה, יש משהו מיוחד ואפילו קצת רוחני בלהתעורר בזריחה אל מול שמש שצובעת את ההרים המדבריים בורוד, לשמוע את השקט הזה מסביב, את קול הרוחות המנשבות, לנשום אוויר צלול ולהסתכל אל האופק הפתוח. תשלבו עם זה ריצה או רכיבה ותקבלו לא רק חוויה רוחנית, אלא גם חוויה ספורטיבית של פעם בחיים.

גם בארץ, הרצים הישראליים מגלים את המדבר עם שלל מירוצים מדבריים בנגב, בערבה ובאילת, שהכמות שלהם רק הולכת וגדלה. בעוד שברוב הארץ בחודשים דצמבר וינואר חורף ומיעוט במירוצים ותחרויות, במדבר דווקא מזג אוויר אידיאלי. בימים שאינם גשומים, אפשר ליהנות מאוויר צלול וקריר בשעות הבוקר וממזג אוויר נוח בשעות הצהרים, דבר אשר מאפשר לא רק פעילות גופנית בתנאים אידיאליים אלא גם להמשיך ולטייל באיזור עם המשפחה או ליהנות מסופשבוע שמשי ונעים - כן, גם באמצע ינואר.
אחד המירוצים הראשונים שעלה על גל המירוצים במדבר הוא מרוץ הערבה.
המרוץ התחיל בתור מסורת הנצחה אינטימית שקיימו משפחתו וחבריו של יוני פרידמן ז״ל, שנולד במושב צופר ונפטר ממחלת הסרטן. כיום מדובר במסורת שחוזרת על עצמה מדי שנה עם מרוץ הערבה (בשמו הנוכחי - Spirit Run Arava) ועם אירוע נוסף שנולד מתוך יוזמה של רוכבים בערבה שנקרא ״סובב ערבה - Spirit Ride Arava. שני האירועים מאפשרים לציבור הרחב להתוודע לאווירה ולנופים המדהימים והייחודיים בערבה.
במרחק של שלוש שעות בלבד ממרכז הארץ משתרע מדבר ענק, ובשביל לרוץ בו לא צריך דרכון, גם לא אלפי דולרים ולא צריך לעמוד באף קריטריון. הוא גם לא מצריך מכם להתמודד עם תנאי מזג אוויר קיצוניים וקשים, הוא כאן בשביל ליהנות ממנו.

המרוץ, שמתקיים בחודש ינואר ומוזנק ממושב חצבה, כולל מסלולים למרחקים חצי מרתון, 10 קילומטרים, 5 קילומטרים ו-2 קילומטרים. המסלולים עוברים לצד נוף מדברי מרהיב של עצי דקל והרים. המסלול מציג את הערבה במלוא תפארתה – הוא עובר בדרך השלום, דרך החווארים ומצפה עידן.
הסובב, מתקיים גם הוא בחודש ינואר ומוזנק ממושב פארן. מדובר באירוע רכיבת שטח מדברי מאתגר עם מסלולים למרחקים 63 ק״מ, 35 ק״מ, 20 ק״מ ו-8 ק״מ כך שהוא מתאים לרוכבים בכל הרמות וגם למשפחות.
זו ההזדמנות לנשום קצת אוויר מדבר ולהשתתף באירועי ספורט באווירה קצת אחרת.
אז בינואר הקרוב, תנו קפיצה למדבר.

להרשמה לאירועים המדבריים כנסו לאתר כפיים אקטיב - www.kapaimactive.co.i

שיתוף


תגובות