גם טבעונים יכולים

אני עוסק בספורט כל חיי.
למעשה, אני מנהל אורח חיים בריא וספורטיבי כל חיי. אורח חיים המשלב את המשפחה, הקריירה, הספורט והתזונה בתוכו.
סקוט ג'ורק, רץ האולטרה מרתון האמריקאי הטוב בכל הזמנים כתב בספרו "Eat and Run", שבשנות העשרים לחייו הוא הגיע למסקנה שהוא מתאמן הכי חזק שהוא כבר יכול ואין לו יותר לאן לצמוח מבחינה מנטלית. ג'ורק שיער כי הדבר האחרון והחשוב שיכול לשפר אותו הוא להתייחס לכלי העבודה שלו, דהיינו הגוף שלו, בצורה הטובה ביותר ולספק לו את הצרכים להם הוא זקוק בצורה המדויקת ביותר.
ג'ורק בחר בטבעונות.
וכך גם אני עשיתי - לא מטעמי מוסר (אם כי אי אפשר להתעלם מהם) ולא מטעמי אקולוגיה (אם כי גם כאן יש לא מעט טיעונים טובים). אני, כמו ג'ורק, בחרתי בטבעונות מטעמי בריאות ולאחר שנים רבות של התחבטות בשאלה האם לעשות את המהפך.
 
מאז הבחירה שלי בטבעונות, עברו מתאמנים רבים שלי ב"אנדיור", קבוצת ספורט הסבולת שבה אני מאמן ראשי, לטבעונות וכולם מדווחים על אותן תופעות מדהימות:
  • התאוששות מהירה הרבה יותר מאי פעם, המאפשרת להתאמן חזק יותר וכך להגיע לתוצאות טובות יותר
  • ירידה במשקל העודף – ירידה דרסטית באחוזי שומן, ללא כל איבוד של מסת שריר
  • מערכת חיסונית חזקה – בתקופות בהן "כולם" מסביב חולים בשפעת מסוג כזה או אחר, אנו נותרים בריאים
  • רמת אנרגיה כללית גבוהה יותר לאורך היום
  • רמת ריכוז גבוהה יותר לאורך שעות ארוכות יותר (מישהו אמר הפרעות קשב?)
  • ואולי ההפתעה הגדולה מכולן – תקציב המזון החודשי שלי ירד ב-70 אחוז! אכילה טבעונית ובריאה זולה ביותר, הרבה יותר ממה שהתקשורת/תאגידי ענק של מזון היו רוצים שתאמינו.
 
לכן יש לי מה לחדש לכם: קל מאוד לעשות את המעבר מספורטאי לא טבעוני לספורטאי טבעוני.
טבעונות אינה דיאטה. טבעונות היא אורח חיים המלמד אותנו ללמוד להקשיב לגופנו ולתת לו את מה שהוא זקוק לו.
טבעונים לומדים לחוש מה הגוף שלהם צריך באופן טבעי, שלא מוכתב על ידי השפעות תרבותיות ומסחריות. לדוגמה, פירוש מטעה שלנו שהגוף שלנו "צריך דגים" יכול להיות רק ביטוי של חוסר באומגה 3. קרייב למנת בשר יכול להיות בכלל מחסור של הגוף בחלבון.
כאשר אנחנו מפרקים את הצורך מההקשר אליו אנו רגילים, מגלים עולם שלם של מקורות מזון המספקים חלבונים, ברזל, שומנים בריאים מהטבע, ועוד. מדובר במגוון בריא, מאוזן וקל יותר לצריכה מאשר מוצרים מן החי.
לא אפרט כאן בנושא, אך יש קשר מובהק בין צריכת מוצרי חלב ובשר ובין מחלות של המאה ה-21 – ביניהן: השמנת יתר, סוכרת וסרטן. מאז שעברתי לתזונה טבעונית הכולסטרול שלי ירד ואיתו גם רמת הסוכרים והשומנים בדם. ירדתי 6 קילו באחוזי שומן (ולא במסת שריר) – שהם שתי מידות במכנסיים.
אחת השאיפות הגדולות של ספורטאים היא להיות קלי משקל בשביל להתחרות. כיום אני שוקל 2 קילוגרם פחות מהמשקל הנמוך ביותר שלי – המשקל בו עשיתי את השיא האישי שלי במרתון. אל תגידו דיאטה – התפריט היומיומי שלי כולל כמויות גדולות של אוכל, ואני ממש לא רעב – רחוק מזה. ועדיין, ירדתי במשקל ככה, בלי להתכוון.
 
המעבר לטבעונות הוא תהליך.
אין כל בעיה להתחיל לאכול רק אוכל טבעוני ביום אחד, כמו שאני עשיתי – פתחתי את המקרר וזרקתי לפח את כל מה שלא היה טבעוני. אבל, המעבר שלי וגם המעבר של ג'ורק היה ארוך מבחינה מנטלית. ככל שהקשבתי יותר לגוף גיליתי שהחיך החדש שלי, או בעצם החיך האמיתי שלי, אוהב את השינוי.
אם בעבר האמנתי שלעולם לא אצליח לוותר על פרוסת הלחם עם החמאה וגבינת הקממבר בבוקר, גיליתי שפרוסת לחם בבוקר כבר לא באמת מתאימה לי, ושדייסת קוואקר, בתוספת לכוס האספרסו שלי, הרבה יותר נעימה וטובה לי.
אם בעבר בסיום האימון, בנוסף לשייק החלבון, אכלתי "ארוחת בוקר ישראלית", הרי שהשייקים הירוקים אותם אני מכין כיום מדי בוקר, טובים לי הרבה יותר. הם טובים כל כך, שהפסקתי להשתמש בתוספי ויטמינים ומינרלים כי אין לי צורך בהם.
אם בעבר נאבקתי להכניס 20 שונים של מוצרי מזון בשבוע לשם הגיוון, הרי שהיום אני אוכל למעלה מ-20 סוגי מזון שונים... כל יום! גיליתי שאני זקוק לכמות קטנה יותר של אוכל מאי פעם, שנגמלתי לחלוטין מהצורך במתוקים ושאני לא צריך להמשיך לספור קלוריות, חלבונים, פחמימות ושומנים. אני פשוט מקשיב לגוף ונותן לו להוביל אותי, ובדיקות הדם שלי מוכיחות את עצמן: הן טובות מאי פעם. כאמור, רמת הכולסטרול והשומנים בדם נמוכה, ובנוסף אני מצליח לשמור על רמת ברזל גבוהה והמוגלובין גבוה – נשא החמצן לשרירים.
 
אז איך הופכים את התפריט לעשיר בחלבונים, B12 וברזל ללא תזונה מהחי, ובלי לבלות חלק ניכר מהחיים בספירה של קלוריות ושל קבוצות מזון?
  • קטניות – מקור הרבה יותר טוב לסידן, לברזל ולחלבון ממוצרי חלב ובשר. המוצר שיש בו הכי הרבה סידן הוא סויה. יש הרבה מאוד סוגים של קטניות (עדשים ירוקות/אדומות/חומות, מש, שעועית מסוגים שונים, אפונה, חומוס, פול ועוד), וכך למעשה אפשר לגוון ולאכול כל יום משהו אחר.
  • דגנים – עדיין חוששים לאבד חלבונים? גם כל הדגנים המלאים (גריסים, בורגול, קינואה, כוסמת, תירס) מכילים כמות גדולה של חלבון. אוכל טבעוני עשיר בחלבון וגם נספג יותר בקלות וביעילות בגוף בהשוואה לחלבון מהחי, כך שאפשר לאכול כמויות קטנות יותר ועדיין לקבל את כל מה שצריכים.
  • B12 – בעיקרון, הגוף שלנו אמור לייצר בעצמו B12. ג'ורק מדבר על כך שאפילו טבעונאים (טבעונים אוכלי raw food) מקבלים B12 מהירקות שהם אוכלים. בעלי החיים מקבלים את הוויטמין דרך חיידקים שנמצאים באדמה, לכן אכילה של ירקות שורש אורגניים לא שטופים לחלוטין עם מעט אדמה (וטחינתם לתוך שייק למשל) תסייע בקבלת וספיגת B12 (לא מרגישים את האדמה – מניסיון). כמובן שלפי תחושה, אפשר לקחתB12 בתור תוסף.
 
לא אצא בהצהרות שכולם חייבים להיות טבעונים. אבל גם טבעונות הנמשכת רק מספר חודשים תעזור לכם ללמוד הרבה על גופכם ועל הצרכים שלכם. היא תעזור לכם לפתח חיך חדש ולהקשיב לגוף – מה הוא צריך, מתי וכמה.
חשוב שלא תתנו לגופים מסחריים לקבוע לכם מה לאכול (3 מוצרי חלב ביום וכו').
 
החליטו על הגוף שלכם בעצמכם!
 
 

שיתוף


תגובות