הגוף בן 80, המוח בן 50



על כך שפעילות גופנית עושה נפלאות לגוף ולנפש – כולנו כבר יודעים. גם העובדה שפעילות גופנית מעכבת את השפעות הזקנה ומשפרת את בריאותם של אנשים מבוגרים כבר ידועה.
כעת פנו החוקרים לבדוק את השפעות הפעילות הגופנית על המוח, ומתברר שיש כזו.
מחקר שנערך ב-2013 מצא כי אנשים בני 60 ומעלה שעסקו בפעילות גופנית שיפרו את צלילות וחדות התודעה שלהם ככל שהתבגרו.
למחקר נבחרו באופן רנדומלי 37 מבוגרים בגילאי 57 עד 75, בריאים ועם פעילות מוחית נורמלית, ואלו החלו להתאמן בקבוצת אימון מבוקרת. הנחקרים ביצעו אימון מסוג פעילות אירובית למשך 60 דקות, 3 פעמים בשבוע, במשך 12 שבועות.
זרימת הדם למוח, רמות הקוגניטיביות, ומדדים של כושר גופני נמדדו בתחילת המחקר, כעבור 6 שבועות ובסופו.
החוקרים מצאו כי פעילות אירובית שיפרה את הפעילות המוחית של הנבדקים ואת הרמות הקוגניטיביות שלהם. הסיבה לכך היא שהפעילות הגופנית עוררה זרימת דם להיפוקמפוס (מרכז הזיכרון במוח), והגבירה זרימה לאזור החגורה הקדמי במוח, אזור המקושר ליכולות קוגניטיביות גבוהות בשלב המאוחר של החיים.
"המחקר מראה את היתרונות העצומים של פעילות אירובית על הפעילות המוחית של האדם ומוכיח שפעילות אירובית יכולה להפחית את ההשפעות הביולוגיות והקוגניטיביות השליליות של הזיקנה", אומרת ד"ר סנדרה בונד צ'פמן, מנהלת המרכז לבריאות המוח באוניברסיטת טקסס ועורכת המחקר.
צ'פמן הוסיפה כי פעילות גופנית עשויה להיות אחד הטיפולים המועילים והחסכוניים ביותר לשיפור בריאות המוח, הזמינים באופן נרחב לכל אחד.
המחקר מוסיף על היתרונות הידועים של הפעילות הגופנית. מחקר נוסף שבוצע מוקדם יותר באותה השנה מצא שקשישים אשר פעילות גופנית נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות באלצהיימר או במחלות דמנציה מאשר אנשים בגילם שאינם פעילים גופנית.
 

אולימפיאדת הזהב – אירוע הספורט המוביל בארץ לגיל השלישי – ייערך ב 8.9.15 בספורטק תל אביב ויכלול עשרות מתחמים של פעילות ספורטיבית וחווייתית, בין היתר: ריצה, שחייה, הליכה, הרמת משקולות, שחמט, ברידג', פילאטיס, סדנאות העשרה, הרצאות ועוד.
מסורת שנתית ששמה במרכזה את האזרחים הותיקים ומוכיחה שלספורט אין גיל!
www.seniorolympics.org.il 



צילום: רונן טופלברג
 

שיתוף


תגובות