קפוץ לתוכן

חופשה ספורטיבית

 
כל מי שרץ מרתון או מרוץ בחו״ל יודע, שמדובר בחוויה יוצאת דופן המשלבת בין חופשה וטיול לבין ספורט ואתגר. אבל איכשהו, כשאנחנו נוסעים לחופשה רגילה, שלא למטרת מרוץ, חלקינו לא מצליחים לשלב את הספורט בתוך החופשה. שהרי, ספורט הוא לימי השגרה וחופשה היא גם חופשה מספורט, לא? אז זהו, שזה לא חייב להיות כך. ישנם יתרונות רבים לשילוב של ריצה או ספורט אחר בזמן החופשה, וגם אם לפעמים נדמה שהתנאים לא מאפשרים זאת – בכל מקום יש דרך להכניס אימון. כך לא תאבדו את הכושר בחופשת הקיץ הבאה שלכם.

יש סיפוק בלהכניס אימון – בין אם מדובר בריצה, צעידה, רכיבה, שחייה או אימון כוח – לפני ארוחת הבוקר. מכיוון שקשה להכניס אימון אחרי יום שלם של טיול ברחובות או חוף הים פלוס אכילה, מומלץ בחופשה לבצע את האימונים על הבוקר. לקום לפני כולם גם מרגיש קצת קשה כשאתם בחופשה, אבל עדיין הרבה יותר קל פסיכולוגית. 

לריצה ביום שאחרי טיסה ארוכה למשל, יש גם יתרונות בריאותיים ופיזיולוגיים. היא משחררת את הגוף ואת המתח שהצטבר בריצה, עוזרת להתגבר על ג׳ט לג ולהתאקלם למקום החדש.

ריצה במהלך החופשה, אם מתבצעת בחוץ – ברחובות, על חוף הים, בפארק או בכל מקום אחר, יכולה לעזור לחקור את המקום, להכיר אותו, לראות מקומות מעיינים ולהכיר את האוכלוסייה טוב יותר מיום שלם של הליכה ברגל. קחו לדוגמה ריצה לאורך קו הנמל של סן-פרנסיסקו, בסנטרל פארק בניו יורק, בין תעלות המים של אמסטרדם או על החוף במקסיקו. זו הדרך שלכם להרגיש לשעה אחת כמו מקומיים.


 
עוד יתרון של אימון בחופשה הוא העובדה שבסופו של דבר, אתם בחופשה. בזמן האימון לא תעסיק אתכם הפגישה הגורלית עם הבוס שיש לכם אחר כך, הפרזנטציה ללקוחות או שיחת החתך עם העובדים. האימון משוחרר מכל מחויבות והידיעה שאחריו יש לכם ארוחת בוקר ויום שלם של הנאה ושקט, הופכת גם את האימון עצמו לחופשי ומהנה יותר – גם אם ההגעה אליו היתה כרוכה בקצת יותר שכנוע עצמי מבדרך כלל.
 
אז מה כדאי לקחת בחשבון כשמחליטים להתאמן בחופשה ואיך עושים את זה נכון? הנה כמה טיפים:
  1. לא לחפש תירוצים: הכי חשוב לא להעסיק את עצמכם ב״למה לא״. זה לא משנה אם יש לכם את אותו הציוד והבגוד, החבר לאימונים, מזג האוויר או תוואי השטח שאתם רגילים אליהם. תתאמנו אם מה שיש לכם. גם אם אלו לא הבגדים הכי מנדפי זיעה, אם אלה אופניים מהשכרה או אם הבריכה לא חצי אולימפית. לגבי מזג אוויר – לכל דבר אפשר להתרגל. אם זה קור יוצא דופן – תלמדו לרוץ כמו המקומיים, עם מעיל, מחממי אוזניים, כפפות וכובע צמר. אם זה חום יוצא דופן – אם אתם חיים בישראל, בחודש אוגוסט, אז לחום ולחות אתם כנראה כבר רגילים.
     
  2. התמודדות עם סביבה חדשה: עדיף שלא להתאמן ברחובות סואנים, כלומר – לצאת לרוץ או לרכוב מוקדם יחסית, לפני שהחנויות נפתחות ולפני שאנשים יוצאים לעבודה. אם יש פארק גדול או חוף ים בקרבת מקום – עדיף כמובן לבחור בהם. אם ישנם שבילי שטח מעניינים סביב העיר ומדובר בנסיעה קצרה, לפעמים כדאי אפילו לנסוע כדי לרוץ בסביבה נייטרלית. רק אל תשכחו לקחת עמכם אמצעי תקשורת (טלפון) עם GPS שיאפשר לכם לנווט את דרככם חזרה גם אם תלכו לאיבוד וגם קצת כסף כיס למקרה שתלכו ממש לאיבוד ותצטרכו לחזור במונית.


     
  3. לפנות זמן: אם מדובר בחופשה שאיננה בטן-גב, בואו נודה בזה – אנחנו תחת לו״ז. לו״ז של המשפחה, של בן/בת הזוג וגם שלנו. הרצון הזה ״להספיק את הכל״ גורם לנו לפעמים לשכוח שאנחנו בחופשה. לכן, סביר שלהכניס אימון ב-8 בבוקר עלול לגרור תגובות כמו: ״אבל זה אומר שנאכל ארוחת בוקר רק ב-10״. אז כן, חשוב לפנות זמן לאימון ולגייס את השותפים שלכם לטיול להבנה משותפת בעניין הזה. אולי אפילו לגייס אותם להצטרף. לא צריך לקיים אימון בכל יום של החופשה, אלא לסכם מראש על 2-3 פעמים במהלך חופשה בת שבוע או 10 ימים, בהם היום יתחיל טיפה יותר מאוחר ואתם תוכלו להספיק לקיים אימון בוקר. אפשר תמיד גם להתעורר מוקדם יותר ולהספיק להתאמן בזמן שכולם עדיין ישנים. אם בכל זאת אין הבנה בנושא, או שמדובר בטיול עם ילדים קטנים שמתעוררים מוקדם וחסרי סבלנות, גם לקיים אימון כוח פונקציונלי של 20 דקות בחדר המלון, בבריכה או במתקני כושר מדי בוקר עדיף מכלום.
     
  4. מבוכה: מכירים את זה שאתם מסתובבים בעיר זרה עם תיק גב ומצלמה וברור לכולם שאתם תיירים. אז גם באימון הבוקר סביר להניח שתבלטו – אם זו החולצה של מרתון תל-אביב, העובדה שאתם מציצים כל חמש דקות בטלפון כדי להבין איפה אתם או ההתלהבות והסלפי בכל קטע במסלול בו רואים ברקע איזה קופי-שופ. תוציאו את המבוכה מהראש שלכם, כי פשוט לאף אחד לא איכפת. אתם לא כאלה מעניינים. אנשים סביבכם באו לבצע את האימון בוקר שלהם לפני העבודה, וזה לא משנה להם אם אתם תיירים או לא. העיקר אל תעשו סלפי באמצע המסלול.
     
  5. חוסר בשגרה: החוסר בשגרה קבועה בטיול עלול לשבש אימונים. אז כפי שהוזכר מעלה, אם מדובר באימון בוקר הדבר תורם בהרבה ולא צריך להסתובב כל היום בתחושה שיש לכם משהו לעשות אחה״צ, שאסור לאכול כבד מדי, שאסור לשתות אלכוהול וכדומה. אבל גם באימוני בוקר, העובדה שיצאתם עד מאוחר, השתכרתם בלילה שלפני או חטפתם מכת שמש קלה, עלולה לשבש את אימון הבוקר. חשוב לא להיות קשים עם עצמכם כמו שאתם בבית, ולאפשר לאימוני החופשה להיות נזילים וגמישים בהרבה. אם יצאתם עד מאוחר – אל תבצעו אימון בבוקר שאחרי, פשוט תדחו אותו ליום אחר. תדירות של 2-3 אימונים לכל שבוע של טיול נחשבת מצוינת.
     
  6. אין שותף לריצה: אם אתם רגילים לרוץ או לרכוב בקבוצה או עם חבר/ה קבועים, אימון לבד עלול להיראות פתאום פחות אטרקטיבי. יש כאלה שיעדיפו לחכות עד שיחזרו הביתה מאשר לדבוק בתכנית האימונים – רק לבדם. נסו שלא ליפול לתירוץ הזה, ולהשתמש בזמן לבד כדי להתחבר מחדש לעצמכם, לבחון את המקום בו אתם נמצאים ולהתייחס לאימון בתור פאן, זמן שלכם עם עצמכם לפני שאתם מתמסרים לחלוטין ליום שלם עם בן/בת הזוג, החבר׳ה או המשפחה. כמובן שאם אתם נמצאים בטיול עם חבר/ה שמתאמנים גם הם בימי השגרה שלהם, אפשר ללכת אחד לקראת השני ולמצוא דרך להתאמן יחד. גם אם אתם לא עושים זאת בדרך כלל.


     
  7. חפשו המלצות, תכננו את המסלול מראש והצטרפו לסיורים ספורטיביים: גם אם אימון לבדכם במקום זר פחות קורץ לכם, בכל עיר מתויירת כיום יש קבוצות שיוצאות לסיורים להכרת העיר דרך הרגליים (ריצה, צעידה או רכיבה על אופניים). אתם גם תמיד יכולים לתכנן מראש את המסלול באמצעות אפליקציות שונות כמו Map My Run ואחרות וכך תרגישו בטוחים יותר לצאת לדרך. אפשר גם להיעזר בצוות המלון להמלצה, כך אולי תגלו שממש מאחורי המלון מסתתר לו איזה פארק או שביל נחמד.
     
  8. לאט לאט: זה בסדר אם לא תעמדו לחלוטין בתכנית האימונים שלכם, אם תרוצו או תרכבו יותר לאט מבדרך כלל, אם לא תשחו 2 ק״מ ביום. העיקר לעשות, העיקר להזיז את הגוף ולא להתנוון. זה גם יהפוך את החזרה לשגרה לקלה יותר, וגם, אם בגדול אתם אוהבים לעשות ספורט – יהפוך את החופשה למהנה ורגועה יותר.
 חופשה נעימה!

שיתוף


תגובות