קפוץ לתוכן

מעז יצא מתוק

 
 אתם מזיעים (תרתי משמע) במשך חודשים ומתכוננים למרוץ מטרה. אתם מזניחים את החברים, הבילויים ובאופן כללי כל מה שלא כלול בתכנית האימונים. מגיעים למרוץ, ומשהו פשוט לא הולך. אל קו הסיום אתם מגיעים בתוצאה שרחוקה ממה שציפיתם, ומה שהזעתם בשבילו. אבל כמו כל דבר בחיים, הכל עניין של פרספקטיבה. מרוץ רע יכול להיות דווקא נקודה חיובית ממנה אפשר לצמוח. איך? לכבוד השנה החדשה, התחלות חדשות והצבת מטרות חדשות - הנה 3 דרכים להתמודד עם מרוץ רע ולהפוך אותו להצלחה.
 
זה נשמע קצת משוגע, אבל חוקרים רבים מאמינים שהפסד יכול להיות דווקא הדלק להצלחה עתידית. כך גם מרוץ רע הוא הזדמנות לאסוף מידע, ללמוד מה קרה, ללמד את הגוף להתמודד עם הכשלים שהיו ולהשתפר לקראת הפעם הבאה. הפיכה של השלילי לחיובי נשמעת קצת כמו קטע מספר או הרצאה של שיפור עצמי, משהו שאולי קל לומר או לכתוב אבל קשה לבצע, ולכן ננסה להפוך את הרצון למציאות ולהביא בפניכם שלוש דרכים בהן תוכלו לצאת מהבאסה, ולהפוך כשלון בתחרות אחת - להצלחה בתחרות אחרת. 


 
לצעוק ולצרוח
 
רצים רבים, במיוחד כאלה שמדובר בתחרות ראשונה או חשובה במיוחד עבורם, לוקחים את ההפסד ואי עמידה במטרה באופן רגשי מאוד – ככשלון אישי שלהם. ואפשר להבין זאת. שהרי אם אתם משקיעים הרבה בריצה ולא מקבלים את התמורה שציפיתם, רגשות האכזבה טבעיים לחלוטין וגם הגיוני להביע אותם.
שלב ה״התאבלות״ עלול לארוך מספר שעות ואפילו מספר ימים, אך חשוב לקטוע אותו לאחר מכן ולא לתת לו להתארך מעבר לכך. הרצה של ״תסריט הכשלון״ בראש לאורך תקופה ארוכה והליווי של התחושה הזו לאחר מכן כשחוזרים לאימונים ולשגרה, עלולה להוביל לירידה בביטחון העצמי ובמוטיבציה. חשוב להמיר את הרגשות השליליים להערכה בונה של מה קרה במהלך המרוץ והגעה לפתרון.
אחד הפתרונות להתגבר על כך ולעבור לשלב הבא (שלב הלמידה) היא להבין מאיפה בעיקר נובע התסכול האישי: האם אתם נבוכים מחבריכם לריצה או מהמאמן שלכם? מרגישים שאכזבתם מישהו? מאשימים את עצמכם על קיצורי דרך כלשהם שנקטתם בשלב תכנית האימונים? או לא מצליחים להשתחרר מהתחושה ש״לא השקעתי מספיק במרוץ״ או ״יכולתי לתת יותר״? לאחר שתבינו את המקור לתסכול, תוכלו לשחרר אותו ולהמשיך הלאה.
חשוב לא להאשים את עצמכם (וגם לא בהכרח להפנות אשמה לגורם אחר) אלא פשוט להשתחרר מהאשמה (עצמית או אחרת) ולפנות את האמוציות כדי שיהיה מקום ללוגיקה.
 
בחנו מה השתבש
אחרי שהשתחררתם מהרגשות, הגיע הזמן לבחון מה עשיתם לא בסדר. לא מהכיוון של האשמה, אלא מהכיוון של למידה למען השתפרות.
חשוב להסתכל על כל מרוץ בתור חוויה מלמדת. לכן לא משנה מה קרה במרוץ – הכל בסדר, והגיע הזמן לאסוף את עצמכם.
הצעד הראשון הוא להפריד בין הדברים שלא היו בשליטתכם (מזג אוויר לא טוב, חולי, מהמורה בדרך) ממה שכן היה בשליטתכם (כאבים בגוף, אימון לא מדויק, מטרה לא ריאלית). חשוב להשלים עם הדברים שלא היו בשליטתכם ולהתמקד בדברים שכן.
לדוגמה, אם התחלתם את המרוץ מהר מדי, אתם יכולים להחליט שבמרוץ המטרה הבא אתם תרוצו לצד קבוצת קצב או פייסר שיעזרו לכם לשמור על הקצב מההתחלה.
אם ״דעכתם״ והאטתם בקילומטרים האחרונים, אתם יכולים לבצע יותר מרוצים מקדימים ואימונים בקצב התחרות שלכם בסבב האימונים הבא, או פשוט להבין שהקצב אליו שאפתם היה שאפתני מדי, ולכוון למטרה ריאלית יותר.
חשוב גם לא לעבור על כל הנתונים והספקולציות בעצמכם, אלא להתייעץ עם איש מקצוע (מאמן ריצה למשל), רצוי המאמן שליווה אתכם בתקופת האימונים אם יש כזה.
גם כתיבה של החוויות במרוץ כמה שיותר בסמוך לסיומו יכולה לעזור להפקת לקחים. אנחנו נוטים לשכוח ולעוות מעט את המציאות אחרי תקופה ארוכה, אך אם תכתבו בדיוק מה עבר עליכם בכל שלב בדרך תוכלו לחזור למציאות כפי שהיא היתה, להבין מה היו הנקודות הקשות – ולעבוד עליהן.
 


להמשיך הלאה
 
אחת הדרכים הכי טובות להתגבר ולהתקדם, היא פשוט להירשם למטרה הבאה. זה יכול להיות אותו המרוץ בשנה הבאה. זה יכול להיות מרוץ אחר באותו המרחק. או שאולי תחליטו שהספיק לכם ממרתון למשל, והמרוץ הבא שלכם יהיה אולטרה מרתון, או מרוץ 10 קילומטרים.
עוד דרך טובה להמשיך הלאה ולהפוך כשלון להצלחה, היא להיכנס למסגרת תחרותית מתאימה. אם למשל אל המרוץ שלא צלח הגעתם ללא ליווי של מאמן ריצה, אולי במרוץ המטרה הבא כדאי לכם לקבל ליווי שכזה. יש רצים שבוחרים להצטרף לקבוצת ריצה כדי לקבל מוטיבציה ולמצוא אנשים בקבוצת הקצב שלהם, שיעזרו להם להשתפר ולהתקדם לעבר מרוץ המטרה הבא. ואולי אתם בקבוצת ריצה שלא מתאימה ליכולות שלכם, ואתם צריכים לעבור לקבוצה חזקה יותר/פחות חזקה, או לכזו בה תקבלו תשומת לב אישית יותר.
הרשמה למרוץ המטרה הבא היא דרך טובה לקבל ״זריקת מוטיבציה״ כשנדמה שהמוטיבציה אבדה לכם על קו הסיום של המרוץ הקודם. חשוב להסתכל על המרוץ הבא בתור מרוץ נפרד לחלוטין מהקודם, ולא ניסיון לביצוע חוזר. כך לא תכניסו מתח מיותר לתוך התחרות הבאה, שעלול לגרום לכשלון נוסף.
כמו כן, אם בחרתם מרוץ מטרה חדש, חשוב שהוא לא יהיה צמוד מדי לקודם אלא לרווח ביניהם. זאת כדי לאפשר לגוף ולנפש אפשרות להתאושש באמת, ולהמשיך הלאה בראש נקי מכשלונות – וממוקד בהצלחות העתידיות.
 
בהצלחה!

שיתוף


תגובות