קפוץ לתוכן

עברת את גיל 45? תתחילי לרוץ


ריצה היא אחת הפעילויות הגופניות המועילות ביותר בעבור נשים מעל גיל 45. למה? קראו.

יש דברים שהופכים להיות הרבה יותר קלים ככל שמתבגרים. מצד שני, יש דברים שהופכים להיות קשים יותר. כמו למשל התחדשות של העצמות וצפיפותן. או שמירה על רמות סידן תקינות.
בשלב זה בדיוק הריצה נכנסת לתמונה.



נשים כביכול לא נכנסות רשמית לגיל הבלות עד שלא עברו 12 שנים ללא מחזור. עם זאת, רובן המכריע של הנשים נתקלות בתופעות הלוואי של גיל הבלות גם כאשר הן עדיין מקבלות מחזור סדיר, או לסירוגין, בגילאי 45-55. התהליך הזה עלול להימשך עד 14 שנים.

הגורם המרכזי לתופעות הלוואי הללו הוא הירידה ההדרגתית ברמות ההורמונים, במיוחד אסטרוגן. שלב זה מתחיל לרוב עוד בשנות ה-40. הירידה יכולה להיות כל כך הדרגתית, שנשים רבות העסוקות בשגרת החיים, העבודה והמשפחה שלהן עלולות כלל לא לשים לב לכך שמשהו משתנה בגופן. אפילו כשתסמינים כמו גלי חום, נדודי שינה ועלייה במשקל מתרחשים נשים רבות עלולות לפספס שמשהו מתרחש.

עניין של גלי חום או עלייה במשקל כתוצאה מתסמיני התבגרות מדובר רבות בתקשורת ובמדיה, אך דווקא הפגיעה בצפיפות העצם הוא נושא פחות מדובר והוא הבעייתי ביותר.

הגוף מייצר מסה של שריר כאשר מופעל לחץ על טווח העצם המלא, מה שקורה כאשר אנחנו רצים. ככל שיופעל יותר לחץ, כך תהליך הבנייה יהיה גדול יותר. מכיוון שנשים הסובלות מתסמיני גיל הבלות מאבדות צפיפות עצם בתדירות גבוהה יותר מאשר גברים, הן בסיכון גדול יותר לשברים שונים כמו שבר בירך מה שעלול להוביל לסיבוכים עתידיים וניוון גדול יותר בשל ההגבלה הפיזית.

לכן, במיוחד לנשים, חשוב לבנות בסיס של כוח ועצמות חזקות כבר בשנות ה-20 וה-30, משום שקשה מאוד לייצר עצמות חדשות בגילאי 40 פלוס.

בנוסף לבנייה של צפיפות העצם, ריצה גם עוזרת לנשים להתמודד עם שאר תסמיני גיל הבלות כמו גלי החום או נדודי השינה. היא גם עוזרת לשמור על משקל תקין.

הוסיפו את הנתונים האלה למחקרים המעידים כי ריצה משמרת את תחושת הנעורים, מפחיתה במימדי דיכאון, מורידה את הגיל הפיזיולוגי, מורידה סיכון לבעיות לב ועוד ועוד יתרונות בריאותיים ופיזיים - ותבינו כי הריצה היא לפעמים תרופה מקדימה.

גם נשים בגילאי 40 ומעלה שלא רצו מעולם, מומלץ בתוקף כי יתחילו לרוץ ויטיבו עם בריאותן בהווה ובעתיד. חשוב כמובן לבצע בדיקות מקדימות אצל רופא המשפחה, להיוועץ עם מאמן כושר ולפעול על פי תכנית מסודרת ומקצועית.
 
כבר רצה? הצטרפי אלינו למרוץ הנשים של ירושלים בתאריך 11.9. לפרטים והרשמה: www.wrun.co.il

שיתוף


תגובות