קפוץ לתוכן

ימי הצום – הדיאטות הפופולאריות

 
נראה שלא משנה לאן מסתכלים לאחרונה, צצה לה איזו דיאטה חדשה שמתיימרת להיות ״הסוף לדיאטות״ ומבטיחה לא רק להוריד את הקילוגרמים העודפים (ומהר) אלא גם לספק ״דרך חיים חדשה ובריאה״. תפריט מאוזן המחולק לארוחות - OUT. צום מיצים אחת לשבוע - IN. האמנם? סקרנו את הדיאטות הפופולאריות וחזרנו רעבים.
 







דיאטה קטוגנית
מטרתה של הדיאטה הקטוגנית היא להפחית משמעותית בצריכת פחמימות ולהמיר אותן בצריכה גבוהה של שומן - כ-75% מצריכת הקלוריות היומית (!) מבוססת על שומן, 20% על חלבונים ורק 5% על פחמימות. הרעיון הוא להשתמש בשומן בתור מקור אנרגיה, ממש כמו גלוקוז המצוי בפחמימות.
חסידי הדיאטה טוענים שלאחר 4 ימים קשים בהם הגוף תשוש מחוסר אנרגיה ופחמימות, הוא נכנס למצב של ״קטוזיס״ (מתחיל לשרוף חומצות שומן במקום גלוקוז).
 
האם זה עובד? בגדול, כן. בזמן הדיאטה המשקל יירד, אבל קשה לשמור על כך. הדיאטה יוצרת חוסרים רציניים בסיבים, ויטמינים ומינרלים ואפקטיביות הדיאטה טרם גובתה במחקרים. ישנה טענה כי הדיאטה עוזרת לחולי אפילפסיה ומפחיתה התקפים אפילפטיים. יחד עם זאת, לא מדובר בדיאטה בריאה  לקהל הרחב וגם לא בכזו שאפשר להחזיק בה זמן רב. 
 
דיאטת פליאו
קשה קצת להאמין שדיאטת הפליאו תפסה כל כך חזק והיא עדיין נחשבת לאחת הדיאטות הפופולאריות, במיוחד לאור העובדה שהטענות על השפעה שלילית של צריכת בשר גבוהה על הבריאות רק הולכות ומתרחבות. דיאטת פליאו מעודדת צריכה גבוהה של בשר אדום וחלבון שמקורו בחי (לא מעובד), לצד הורדה של מוצרי חלב, דגנים, סוכרים, מאפים, אלכוהול ועוד. קצת כמו האדם הקדמון. בדיאטה זו אין הגבלה של כמויות או קלוריות, רק דגש על אכילה מוגברת של ירקות לצד מזונות מהחי ושומנים מהצומח.
 
האם זה עובד? ההפחתה הבפחמימות תוביל לירידה במשקל אבל ישנן השלכות בריאותיות. מתח, כאבי ראש, עצירות ושינויים במצבי הרוח הם רק חלק מתסמיני הדיאטה. חלקם חולפים לאחר שהגוף מתרגל וחלקם לא. כמו כן, כאמור, צריכה מוגברת של בשר אדום היא בעייתית עבור אנשים עם כולסטרול גבוה ובעיות בריאותיות נוספות.
 
ניקוי רעלים
המונח Clean Eating הוא בין הפופולאריים בחיפושי גוגל בתחום התזונה (על פי גוגל טרנדס).
ניקוי הגוף או ניקוי רעלים התחיל בתור כוונה טובה - להתמקד במזון לא מעובד, להפחית בצריכת מלח וסוכרים, לבשל בבית, לבדוק מה יש באוכל שאנחנו אוכלים ולגמול את הגוף מחומרים ממכרים כמו קפאין, סוכר לבן, ניקוטין ועוד. אבל מה שהתחיל כדבר בריא התפתח לשיטות דיאטה שונות ומשונות - הנתונות לפרשנות אישית: עשרות שיטות לניקוי רעלים (שתייה של מיצים בלבד או אכילת אורז וירקות ירוקים הם רק שתיים מהשיטות), כאשר המרוויחים העיקריים הם מותגי מיצים בכבישה קרה, חנויות מתמחות, בתי נופש המציעים ״סופ״ש ניקוי רעלים״ ודיאטנים המציעים תוכניות אונליין לניקוי רעלים.
 
האם זה עובד? בגדול, אכילה נקייה משמעותה קודם כל הימנעות מאוכל מעובד וחומרים משמרים והגברה של צריכת ירקות, פירות, אגוזים, דגנים מלאים ודברים שאנחנו יודעים את מקורם ושלא נוספו להם חומרים כלשהם. אם זה נגמר בכך, ההתמקדות היא בעיקר בריאותית ופחות בירידה במשקל (למרות, שהמשמעות היא פחות אכילה בחוץ ואכילה של יותר מאכלי RAW ולכן יש לכך גם השפעות על ירידה במשקל). הבעיה מתחילה עם דיאטות המיצים וניקויי הרעלים למיניהם שמציעים פתרונות בזק לניקוי הכבד ו״תיקון״ מערכת העיכול שלנו. אלו עלולים לגרום בטווח הקצר לכאבי ראש, בחילות, חולשה, בעיות עיכול, פירוק של שריר, איבוד נוזלים ועוד. בטווח הארוך, כדי לבצע ניקוי רעלים בצורה נכונה באמת מדובר בתהליך שיש להיכנס אליו בהדרגה - להפחית במזונות מסוימים לאט לאט, ולחזור רק אל חלקם לאחר הניקוי. רוב האנשים ממשיכים את חייהם כרגיל פרט ל 3-5 ימים בהם ייצרכו את המיצים. וכך חוטאים למטרה.
 
תפריט ללא גלוטן
הימנעות מגלוטן היא דבר מבורך לאנשים שצריכים להימנע מגלוטן. כלומר לחולי צליאק או אנשים בעלי רגישות לגלוטן. אחרת, אין בזה צורך. יחד עם זאת, גם אנשים שלא אובחנו כרגישים לגלוטן הגיעו למסקנה שגלוטן הוא דבר לא בריא ש״מכביד על מערכת העיכול״ או האחראי המרכזי לכל מיני בעיות ותחושות שהם חשים, ולכן החליטו להוריד את הגלוטן מהתפריט. מה זה אומר בפועל? תפריט ללא חיטה, דגנים, שעורה ובקיצור רוב הדברים מהם מורכבים מזונות פחמימתיים כמו לחם, פסטה, מאפים, בורגול, קוואקר, ממתקים רבים ועוד. קיימים היום תחליפים רבים ללא גלוטן גם למזונות אלו.
 
האם זה עובד? הורדת גלוטן מהתפריט תורמת פעמים רבות לירידה מהמשקל, בין היתר בשל הצורך להימנע ממאכלים משמינים שבמקרה יש בהם גם גלוטן. יחד עם זאת, מוצרים ללא גלוטן עלולים להכיל כמויות גדולות של סוכר ושמן. גם התחליפים לא תמיד תורמים לבריאות כיוון שלעיתים יש בהם חומרים משמרים, צבעי מאכל וכמויות גדולות של נתרן. כך שהדיאטה הזו יכולה להוביל להרזיה, אבל צריך לבדוק היטב מה אתם אוכלים ולדעת לנהל אותה היטב.
 
דיאטת קפה וחמאה
מדובר בדיאטה שכבשה את ארה״ב לפני כשנתיים וממשיכה להיות טרנדית.
״בולט-פרוף״ הוא משקה המורכב מפולי קפה איכותיים, חמאה אורגנית וחומצות שומן מסוג MCT.
הקפה עם החמאה, שערכו הקלורי עומד על כ-400 קלוריות, אמור להגביר את תחושת השובע ולמנוע רעב, וגם לספק אנרגיה וריכוז.

האם זה עובד? לא יותר מאשר אם תשתו קפה ותאכלו אבוקדו עם שמן זית או אגוזים או חמאת אגוזים לארוחת בוקר. אם כבר צורכים הרבה קלוריות, עדיף שיהיה בלעיסה ולא בשתייה. כמו כן, מדובר על משקה שרצוי לצרוך רק בבוקר כך שהוא אולי יחזיק אתכם עד הצהרים אבל מה שתאכלו לאחר מכן תלוי כבר בכם.
 
דיאטת חומץ תפוחים
אתרי תזונה רבים טוענים כי חומץ תפוחים מרפה כמעט כל דבר - החל מהשמנת יתר ועד אקנה. הטענה היא כי חומץ התפוחים מפרק רקמות שומן, גורם לתחושת שובע ועוזר לשרוף שומן. הרעיון הוא לשתות כף חומץ עם הארוחה, בכל ארוחה. לדוגמה לתבל סלט בכף חומץ, או לדלל כף חומץ תפוחים בכוס מיץ סחוט.
 
האם זה עובד? לא ממש ידוע, מחקרים לא הצליחו להפריך או לאושש את הטענה שחומץ תפוחים מסייע בדיאטה. החומץ לבדו לא יעזור לרדת במשקל, אבל הטענה הוא שאם מוסיפים אותו לתפריט של ירידה במשקל הוא יכול לעזור בהאצה של התהליך. הוספה של כף חומץ לכל ארוחה לא ממש יכולה להזיק לכם (גם אם לא תעזור), חוץ מאשר לאנשים הסובלים מבעיות בקיבה כמו אולקוס או חומציות מוגברת - להם החומץ עלול להגביר את תחושת הצריבה. 
 
צום לסירוגין
צום משמעותו לא לאכול כלל, כך שמן הסתם צום גורם לירידה במשקל. צום לסירוגין משמעותו, אם תרצו, אינטרוולים של צום. שילוב של ימי כמעט-צום בשבוע של אכילה רגילה. על כך למשל מתבססת דיאטת 5:2 הפופולארית שפותחה ע״י ד״ר מייקל מוסלי ותפסה תאוצה בכל העולם, שמשמעותה לאכול רגיל במשך חמישה ימים וביומיים הנותרים להיצמד לרבע מסך הקלוריות היומיות (כלומר בערך 500 קלוריות).
 
האם זה עובד? באופן תיאורטי, הגדלת כמות הזמן בו הגוף נמצא במצב צום אמור להגביר את יכולתו להשתמש בחומצות שומן כמאגר אנרגיה. יחד עם זאת, אין כרגע עדות לכך שצום-לסירוגין אפקטיבי יותר מתפריט דיאטה רגיל המתבסס על הפחתה קלורית מתונה יותר. נראה הגיוני שככל שנאכל פחות - נרד יותר במשקל (וחסידי דיאטה זו טוענים גם שהיא עוזרת לפעילות הקיבה, מגבירה אנרגיה ומאריכה את תוחלת החיים) אך חשוב לזכור שגם מה שאוכלים בימים המותרים חשוב. אכילה מוגזמת בימי האכילה לא תתרום לירידה במשקל, גם אם לאחר מכן תצומו יומיים.
 

 

שיתוף


תגובות