קפוץ לתוכן

10 הערים המומלצות לרכיבה על אופניים


כמה הגיוני זה לרכוב על אופניים לכל מקום - סביבתי, לא יוצר עומסי תנועה, מהיר, נוח, זול ובערים רבות גם בטוח. יש אפילו ערים שהפכו את האופניים למוקד אטרקציה ועלייה לרגל של תיירים.
אז באיזה ערים הכי שווה להגיע ממקום למקום על אופניים, לפני כל כלי תחבורה אחר?

1. קופנהגן, דנמרק זוכה בכל הדירוגים הבינלאומיים בתור עיר האופניים הטובה בעולם. למעלה מ-300 ק״מ של שבילי אופניים גורמים לרוב המוחלט של התושבים לבחור באופניים בתור כלי תחבורה שלהם, מה שמוביל גם לשילוט מיוחד, תחנות עגינה, רמפות ואמצעי נגישות רבים. בעיר פועלת מערכת השכרת אופניים יעילה מאוד וברוב בתי המלון והמקומות המתוירים בעיר תמצאו אופניים להשכרה. בסקנדינביה בכלל תוכלו למצוא ארועים ספורטיביים ומשפחתיים רבים לרוכבי אופניים.
 
2. אמסטרדם, הולנד
אי אפשר לכתוב על אופניים בלי להזכיר את אמסטרדם. לצד כל כביש בעיר תמצאו כביש לרוכבי אופניים, הם יקבלו זכות קדימה ברוב הצמתים וזו אולי הסיבה שמחצית מהם רוכבים מדי בוקר לעבודה. להקות של רוכבי אופניים עם חליפות ובגדים מהודרים הן חלק בלתי נפרד מהנוף העירוני. העיר הצליחה למנף את האופניים לחלק בלתי נפרד מהתיירות שלה, עם אינספור מקומות להשכרת אופניים וטיולי אופניים מודרכים בעיר. כמו כן, תיירים רבים בוחרים להשכיר אופניים דווקא מחוץ לעיר ולרכוב בשבילים היפיפיים בערים ועיירות סמוכות בהולנד.
 
3. איינדהובן, הולנד
העיר החמישית בהולנד נחשבת גם למעוז אופניים לא קטן. היא אחת הערים הירוקות בהולנד, מלאה בפארקים ושדות ונחשבת ממש גן עדן לרוכבי אופניים החובבים מסלולים פחות מוכרים. היא משלבת טבע עם תרבות ועיצוב אורבני, מה שהופך אותה לעיר די מעניינת למטיילים בהולנד.
 
4. סטוקהולם, שוודיה
התפתחות תרבות האופניים בשוודיה נמצאת בעלייה מתמדת וכיום יש בשוודיה כמות ניכרת של שבילי אופניים בערים המרכזיות. בסטוקהולם יש אולי את המספר הגדול ביותר של שבילי אופניים משולטים, החוצים את מרכז העיר, לצד מערכת השכרת אופניים. העיר מאלמה למשל, השקיעה 47 מיליון אירו כדי לקדם שבילי אופניים בשנים הקרובות ומשקיעה רבות בהסברה וחינוך בנושא.
 
5. ברצלונה, ספרד
ברצלונה עולה כל הזמן בדירוג שלה בתור עיר ידידותית לאופניים, בזכות השקעה רבה שלה בתחום. לפני כעשור בקושי היה אפשר לראות אנשים רוכבים על אופניים בעיר, וכיום שני מיליון מתושבי העיר כבר רוכבים על אופניים בעיר לצורך התניידות, וישנם כ-180 ק״מ של מסלולי אופניים. מדובר בעיר לא שטוחה, כך שהנתון מפתיע למדי. כמו כן ישנו מערך השכרת אופניים עירוני המאפשר לקחת אופניים בנקודת איסוף אחת ולהחזיר בנקודות אחרות.
 
6. ברלין, גרמניה
ברלין היא עיר עם לא מעט אמצעי תחבורה. מערך הרכבת התחתית והאוטובוסים מאוד יעיל ופופולארי בעיר, מה שהופך את האופניים לפחות אטרקטיביים בעיני התושבים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות גם הם התחילו להתרגל לרעיון וכיום יש לרוכבי אופניים בעיר גישה לצירים המרכזיים. בשכונות הצעירות יותר כמו מיטה וקרויצברג אפשר למצוא תחנות להשכרת אופניים. כ-20 מסלולי אופניים נסללו בעיר, באורך כולל של 900 ק״מ. מדובר בתהליך אבל העובדה שהעיר די שטוחה ומלאה בכבישים רחבים היא כר פורה להתפתחות תרבות הרכיבה.
אם אתם מטיילים בעיר מומלץ לרכוב על אופניים לאורך חומת ברלין.
 
7. דבלין, אירלנד
דבלין היא ממש מובילת דרך בכל הנוגע למאמצים והשקעה בהגדלת השימוש העירוני באופניים. היא נחשבה פעם לאחת הערים הכי פופולאריות לרכיבה על אופניים ונעקפה מאז, אבל עדיין שומרים לה מקום של כבוד ברשימת הערים הידידותיות לרוכבי אופניים, בזכות מערך להשכרת אופניים וסיורי אופניים רבים שהיא מציעה. מדובר באמצעי תחבורה שתופס תאוצה ומשתפר מדי שנה.
 
8. וינה, אוסטריה
וינה כבר מצאה את עצמה לא פעם ברשימת הערים הידידותיות לרוכבי אופניים, בזכות מערך שבילי אופניים טוב ומרכז עיר לא סואן יחסית בכלי תחבורה. תיירים רבים בוחרים לרכוב על אופניים לאורך רחובותיה של וינה, נהר הדנובה, הפארקים הירוקים או סמטאות העיר. בעיר 1,200 ק״מ של שבילי אופניים ולמעלה מ-4,500 זוגות אופניים להשכרה.
 
9. פריז, צרפת
פריז היא הפתעה גדולה משום שרבים לא האמינו שעיר כל כך גדולה וסואנת, עם תרבות נהיגה בעייתית, תצליח לתת מקום אמיתי לרוכבי אופניים. אבל פריז הצליחה לבצע מהפכה בתחום הרכיבה האורבנית, עם השקעה מסיבית במערך השכרת אופניים מתקדמים וקלים וכוונה לאסור על כניסה של מכוניות מונעות דלק עד שנת 2030. עיקר הבעיה בפריז היא זיהום אוויר, וזו אחת הסיבות המרכזיות להשקעה בתחבורה חלופית ונקייה.
 
10. תל אביב, ישראל
נכון לשנת 2015, 12% מתושבי תל אביב השתמשו באופניים ככלי תחבורה עיקרי. בסקר שערכה עיריית תל אביב בשנת 2016, גדל הנתון לכ-17%. תחום הרכיבה על אופניים נמצא בעלייה מתמדת בעיר, כולל הגדלה משמעותית של שבילי האופניים, הפעלת מערך השכרת האופניים ״תל אופן״ ותכנית חומש לרכיבה על אופניים. כמו כן לאחרונה החל לפעול בעיר ספק השכרת אופניים נוסף (כרגע כפיילוט) בשם Mobike שאינו מצריך החזרת האופניים לתחנת עגינה אלא מאפשר להשאירם בכל נקודה בעיר ולאסוף אותם מכל נקודה (באמצעות אפליקציה). לתל אביב פוטנציאל ענק להפוך לעיר מובילה בתחום רכיבת האופניים, בשל מצוקת התחבורה והחניה בעיר.
אחד האירועים המרכזיים לעידוד רכיבה על אופניים הוא סובב טורקי תל אביב שמתקיים מדי חג סוכות ומאפשר לכ-25 אלף רוכבים ומשפחות לרכוב בנתיבי איילון, בטיילת החוף וברחובות העיר. 


שיתוף


תגובות