קפוץ לתוכן

אף פעם לא מאוחר

יש אנשים שמסתובבים בינינו, שעבורם לביטוי ״זה כמו לרכוב על אופניים״ יש דווקא קונוטציה שלילית. בשבילם, לרכוב על אופניים זה לא דבר שפשוט קמים ועושים גם אחרי שנים של חוסר תרגול.
לפעמים מדובר במבוגרים שבילדותם ניסו לרכוב ולא הצליחו והדבר הותיר אצלם טראומה, ולפעמים באנשים שפשוט לא למדו מעולם. כך הם הגיעו לבגרותם והאופניים התרחקו מהם יותר ויותר - מתוך הנחה שמדובר בדבר שקל יותר ללמוד כילד, וקשה מאוד כמבוגר.
אבל בשנים האחרונות יש יותר שיטות ומורים ללימוד רכיבה למבוגרים - בכל הגילאים. בין אם מורים שמלמדים בסביבה סטרילית (בפארקים ובטיילת), מאמנים שאיתם תקפצו ישר ללמידת רכיבת כביש (במטרה להתקדם לתחרויות), ומאמני רכיבה שמלמדים קודם כל את הטכניקה של הרכיבה על טריינר (אופניים שעומדות על מתקן) ורק לאחר מכן בחוץ.
 
 
לימודי רכיבה למבוגרים דומים מאוד ללימודי רכיבה לילדים, עם מספר הבדלים קטנים. ראשית, מבוגרים עלולים לסבול מטראומה כלשהי או חוסר בטחון בנוגע לאופניים ולכן יש צורך לעבוד איתם על הפחדים ועל הגדלת תחושת הבטחון - דבר שעם ילדים פחות נפוץ. שנית, מבוגרים עלולים להיות קצת יותר נוקשים עם הגוף ויותר במודעות מאשר ילדים, ולכן השליטה באופניים לוקחת להם מעט יותר זמן.
 
ובכל זאת, זה אפשרי בכל גיל.
הנה כמה טיפים למבוגרים שעושים את פידוליהם הראשונים:
 
התאמת האופניים
חשוב מאוד שהאופניים יהיו במידה מתאימה לרוכבים מתחילים - כלומר, יש לבחור במידה קטנה יותר, כזו שתאפשר לגעת עם קצה הרגל ברצפה כאשר הישבן על המושב. חשוב להצליח להגיע לידיות האופניים ולברקסים בצורה קלה וללא מאמץ בפלג גוף העליון.
 
תרגול עלייה וירידה מהאופניים
אחד הדברים המפחידים עבור מבוגרים הוא הצורך הפתאומי לעצור ולרדת מהאופניים מבלי ליפול. לכן חשוב לתרגל בהתחלה כיצד עולים נכון על האופניים וכיצד יורדים מהם במהירות תוך כדי סחיטת הבלם, וחוזר חלילה.
 
ללחוץ על הברקס
השימוש בברקס הוא מיומנות חשובה שיכולה להקנות הרבה בטחון לרוכב מבוגר מתחיל. צעדו לצד האופניים במורד הרחוב ותרגלו עצירה שלהם עם הברקס. חשוב להפעיל כוח שווה על הברקסים בשני הצדדים.
 
למדו להחליק ללא פידול
רגע לפני שאתם מתחילים לפדל, חשוב שתלמדו שיווי משקל ושליטה על האופניים כשהישבן מונח על כסא האופניים, והרגליים ישרות ומורמות מעט מעל הקרקע. כלומר אתם בעצם מחליקים עם האופניים מבלי לפדל. הדאיה הזו עוזרת ללמוד כיצד לשמור על שיווי משקל עם שני גלגלים, כאשר המטרה היא להצליח לעשות זאת במשך זמן ארוך מבלי להוריד רגל לקרקע לצורך איזון. תרגלו את ההחלקה עד שתצליחו לעשות זאת למשך 3-5 שניות ברציפות עם הרגליים למעלה.
 
המבט
הפנית המבט קדימה היא אולי אחת המיומנויות החשובות לשמירה על איזון בעת הרכיבה. האינסטינקט של רוב האנשים הוא להסתכל למטה אל הרגליים אך הדבר הנכון הוא להסתכל כמה מטרים קדימה, לכיוון אליו אתם רוצים להגיע. אל תסתכלו על המכשולים בדרך (עמודים, אנשים, מכוניות) אלא רק קדימה אל הדרך.
 
מפדלים
ברגע שהצלחתם לשמור על שיווי משקל בהחלקה, והצלחתם לעבוד נכון עם הברקסים, אתם מוכנים להתחיל לפדל. התחילו עם רגל אחת על הקרקע, ורגל שניה (הרגל החזקה) על הפדל כשהוא נמצא בשעה 2 (כדי לתת לכם מומנטום כשתדחפו אותו). דחפו את הפדל חזק והוסיפו את הרגל השניה לפדל השני עד שתתחילו להתקדם קדימה. שימו לב, ברגע שתתחילו לפדל ייתכן שהכידון שלכם יזוז מעט, חשוב ליישר אותו ולהפנות את המבט קדימה (ולא למטה!). בשום מצב אל תפסיקו לפדל, פידול מהיר ועקבי שומר על שיווי המשקל שלכם. התחילו לפדל כשאתם נמצאים בפארק, שביל אופניים או חניון שאין בו תנועה רבה של אנשים ורכבים.
 
אחרי שתצברו ביטחון והרכיבה בפארק תרגיש לכם like a ride in the park תהיו מוכנים לשלבים הבאים:
  1. רכיבה בעיר או באיזור בו יש מכשולים ותנועה
  2. הגבהה של מושב האופניים כך שרק קצה הרגל נוגעת ברצפה או שצריך קצת להוריד את הישבן מהכסא על מנת לגעת ברצפה
 
ובכל מקרה, דעו שיש עוד הרבה כמוכם. אל תרגישו נבוכים או חסרי בטחון בגלל אנשים אחרים, אלא היו גאים בעצמכם שהחלטתם ללמוד ולא לוותר על התענוג והנוחות שברכיבה על אופניים.
 
ואם אתם כבר קצת מתורגלים ורוצים לבחון את הרכיבה שלכם על הכביש, בדיוק בשבילכם פתחנו מסלול חדש בסובב טורקי תל אביב! מסלול 5 ק״מ לרוכבים מתחילים מיועד בדיוק לאנשים שלמדו לאחרונה לרכוב על אופניים ורוצים ליהנות מאירוע הרכיבה הגדול והמוביל בישראל.
 
לפרטים ולהרשמה: www.sovevtlv.org.il
 
בהצלחה ברכיבה!
 

שיתוף


תגובות