קפוץ לתוכן

רצי הלילה


אם תשאלו 100 רצים מתי השעה המועדפת לרוץ בה, כנראה שתקבלו הרבה תשובות. יש כאלה שאוהבים לרוץ לפני שהשמש זורחת כשהרחובות ריקים מאדם. יש כאלה שמעדיפים להתעורר בשעת בוקר מאוחרת ולצאת לרוץ דווקא לפני הצהרים. יש אנשים שמנצלים את הפסקת הצהרים שלהם בעבודה כדי לרוץ שעה על המסילה ויש אנשים שרק מחכים לחזור מיום העבודה ולצאת לרוץ. ויש גם את אלה שרצים אחרי שרובנו כבר ישנים.
 
אז מבחינה מקצועית, מהי השעה העדיפה לריצה? מתי תקבלו את התפוקה הכי טובה מהאימון? מתי תשיגו את התוצאות הכי טובות? מתי הכי פחות תתעייפו? ומהי ההמלצה הנכונה עבור בריאות הגוף, העירנות, ההתאוששות…?
 
אנדרו גרייס למשל, רץ של 2:53 שעות במרתון לונדון, מעדיף לבצע את רוב ריצות האיכות שלו מוקדם בבוקר לפני העבודה. יחד עם זאת, יש יום אחד בשבוע בו הוא רץ בערב והוא מדווח כי הריצות האלה מרגישות לו הכי קלות ונוחות והוא מצליח לקבל מהן את התפוקה הגדולה ביותר. כשהוא בחן את העניין, הוא גילה כי הוא הצליח לשפר בריצת 10 ק״מ באותו המסלול דקה שלמה כאשר רץ בערב, לעומת ריצת הבוקר, מבלי להשקיע מאמץ נוסף וללא שינויים משמעותיים בדופק.
 
מדד חשוב שמסביר את העניין, הוא טמפרטורת הגוף. מחקרים הראו כי טמפרטורת הגוף הנמוכה ביותר נמדדת בשעות הבוקר הנמוכות והגבוהה ביותר נמדדת בשעות אחר הצהרים המאוחרות. מחקרים גם הראו כי אתלטים מתפקדים הכי טוב כאשר טמפרטורת הגוף שלהם גבוהה, וגם הריאות מתפקדות טוב יותר כך. זו אולי הסיבה לכך שמרגיש קל יותר לרוץ בערב. יחד עם זאת, אנשים שחשים עייפות גבוהה בערב ועירנות גבוהה בבוקר ודאי ירגישו ההפך ויתקשו לרוץ בערב. לכן בסופו של דבר, מדובר בעניין אינדיבידואלי.
 
לסיכום, הנה כמה סיבות לכך שריצת ערב מומלצת:
  1. טמפרטורת גוף גבוהה יותר - משמע השרירים מתחמצנים פחות במהירות גבוהה ומרגישים פחות כבדים מאשר בשעות הבוקר.
  2. במחקרים אחרונים נמצא כי תפקוד הריאות טוב יותר ב-6% בשעות אחה״צ.
  3. הגוף מרגיש קליל יותר משמע אפשר להרגיש נוח יותר לרוץ בקצבים מהירים.
  4. ניתן לתדלק את הגוף מבחינת תזונה, שתייה ואנרגיה לאורך יום שלם ולא לגשת לריצה לאחר צום שנת הלילה (במיוחד עבור אנשים שלא יכולים לאכול הרבה או לאכול בכלל לפני ריצה).
  5. מבחינה פיזיולוגית אין כל מניעה בריאותית מריצה בערב. הבעיה היחידה שעלולה להיווצר היא פסיכולוגית - אנשים שמרגישים ירידה במוטיבציה לרוץ לאחר יום עבודה ארוך ומעייף.
 
 
בואו לרוץ בלילה באנרגיות שיא, עם מוזיקה, מיצגי תאורה ועשרות אלפי רצים ומעודדים ב-am:pm מרוץ הלילה של תל-אביב ב-13 בנובמבר. ההרשמה נסגרת ב-8.11 >> www.tlvnightrun.co.il 
 
 
 
 

שיתוף


תגובות