קפוץ לתוכן

עניין של החלטה


נראה שכולם רצים מרתונים פתאום, נכון?
השכן שלכם שעד לפני שנה בקושי טיפס במדרגות, החברה מהעבודה שבכלל היתה עושה הליכות, בן או בת הזוג שהצטרפו לקבוצה ונדבקו בחיידק כבר חושבים על איירון-מן. אז אם כולם עושים את זה, גם אתם יכולים. נכון?
התשובה היא קודם כל - נכון. כל אחד יכול/ה לרוץ מרתון. זה רק עניין של החלטה, של השקעה ושל כושר נתון ברגע ההחלטה.
 
רוצים לרוץ מרתון? הנה כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם.
 
האם אתם בנקודת פתיחה מתאימה?
אל תאמינו לתכניות שמבטיחות להביא אתכם מהספה אל קו הסיום של המרתון ב-3 חודשים.
אין דבר כזה. ריצת מרתון היא דבר שנבנה. אם אתם כבר רצים באופן קבוע בשנה האחרונה ועומדים על בסיס של מינימום 3 ריצות בשבוע שלפחות אחת מהן מגיעה ל-15 ק״מ או יותר, ועל נפח שבועי של כ-40 קילומטרים בשבוע, יכול להיות שתצליחו לסיים מרתון בפברואר הקרוב (רק אל תבנו על תוצאה).
לעומת זאת, אם אתם עדיין לא שם - זה בדיוק הזמן להירשם לחצי מרתון בפברואר הקרוב, לבצע עוד חצי מרתון יותר מהיר לקראת הקיץ ולקבוע יעד מרתון קצת יותר ריאלי - לדוגמה בסתיו הבא.
 
האם אתם מתאמנים בצורה מסודרת?
אם מדובר במרתון ראשון המלצה חמה היא לא להוריד תכנית אימונים מהאינטרנט אלא לבנות תכנית שמותאמת אישית אליכם - לרמת הכושר שלכם, לסיבולת, למהירות שלכם ולמרחקים שאתם רצים כיום. תכנית מסודרת תגדיל את הסיכוי שתסיימו את המרתון בצורה טובה וללא פציעות. ניתן לבנות תכנית מסודרת עם מאמן ריצה או על ידי הצטרפות לקבוצת ריצה. אם החלטתם להצטרף לקבוצה, רצוי שזו תהיה קבוצה מספיק גדולה ומגוונת וגם מכוונת ריצות ארוכות, כך שיהיו לכם פרטנרים ברמה שלכם שמתאמנים גם הם למרתון.
 
האם סגנון החיים שלכם תומך בהחלטה?
מרתון הוא קודם כל החלטה, אבל הוא גם השקעה לא קטנה. תקופת אימונים שגובה מחיר - שעות שינה, תזונה שתומכת בנפח הריצה, אימונים משלימים (אימוני חיזוק ושחייה), עייפות וזמן התאוששות אחרי ריצה ארוכה. בקיצור, תצטרכו להשקיע הרבה יותר זמן בריצות עצמן וגם בכל מה שמסביב. זה הזמן לגייס את התמיכה של המשפחה ובן/בת הזוג.
 
האם אתם סוחבים פציעה?
סיימו לטפל בפציעות קיימות ותגיעו כמה שיותר ״טריים״ ובריאים לאימוני המרתון. גם אם אין לכם בעיות פיזיולוגיות מיוחדות, מומלץ לבצע עיסוי ספורטאים אחת ל-3 שבועות לצורך תחזוק וטיפול שוטף, ממש כמו טיפול לאוטו.
 
האם קבעתם יעד?
חשוב לקבוע יעד ריאלי (מרתון ספציפי שאתם שואפים לעשות) ולבנות את התכנית בהתאם אליו. אם לדוגמה בחרתם במרתון סמסונג תל-אביב ב-22 בפברואר, אתם צריכים לבנות תכנית שמתקדמת לעבר ריצה מסכמת (שנחשבת לפיק של האימונים) ב-8 בפברואר (או אפילו שבוע קודם בתכנית שמרנית יותר) ולפי כך לבנות את סרגל המאמצים והנפח.
 
האם אתם באמת רוצים את זה?
זו אולי שאלה יותר מנטלית, אבל היא החשובה מכולן. אל תרוצו בשביל מה שיגידו, או בגלל שהחברים שלכם רצים. רוצו כי אתם באמת רוצים. כי האתגר מלהיב אתכם. כי תמיד רציתם ולא היה לכם את האומץ. כי אתם כבר רצים מספיק זמן והגיע הזמן לעבור לשלב הבא. אתגרים הם טובים, כשהם מונעים מהסיבות הנכונות. אם תחליטו לעשות מרתון מהסיבות הנכונות - גם אתם תצליחו.
 
 
ההחלטה שלכם מתחילה כאן >> www.tlvmarathon.co.il

שיתוף


תגובות