קפוץ לתוכן

הבגד עושה את הריצה


גרבי לחץ ("קומפרשן")
 
למה זה טוב?
גרבי לחץ הם גרביים מיוחדים העשויים מחומרים אלסטיים חזקים כמו גומי או ספנדקס, ומטרתם לספק תמיכה ועל פי ההבטחה - להגדיל את זרימת הדם למקומות הנכונים שיטיבו ככל הניתן עם הריצה. הגרביים מפחיתים לכאורה עומס מהורידים ,העורקים והשרירים בקרסוליים ובכפות הרגליים על ידי הפעלת הלחץ. כמו כן השמועה מספרת שגרבי לחץ תורמים להתאוששות לאחר פעילות מאומצת משום שמפחיתים את ריכוז הקריאטין קינז - תוצר הלוואי של נזקים שריריים לאחר פעילות ספורט.
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
גרבי לחץ מסתובבים כאן כבר זמן מה. במקור הם נועדו לסייע לחולי סוכרת לשפר את זרימת הדם שלהם, אך רק מאז שנת 2008 החלו לשמש ספורטאים לצורך שיפור ביצועים וריצה מהירה יותר.
 
איך הסתדרנו קודם?
שיפרנו ביצועים עם גרביים רגילים. ועשינו הרבה מתיחות אחרי.
 
 
שרוולי ידיים
 
למה זה טוב?
רוכבי אופניים ורצים משתמשים בשרוולי ידיים למטרה כפולה: גם להגנה מפני קרינת השמש כאשר רוכבים/רצים בשעות החמות, וגם להגנה מפני קור בימים קרים.
מיועד לאנשים שאוהבים לרכוב או לרוץ עם חולצות קצרות, אבל זקוקים להגנה זמינה מפני קור וחום - כזו שגם אפשר להפשיל ברגע כאשר אין בה צורך יותר.
כיום ישנם גם שרוולי ידיים קומפרשן, שבדומה לגרבי הלחץ מבטיחים לעזור בהגנה על השרירים ובשיפור ביצועים.
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
טריאתלטים היו הראשונים להשתמש בשרוולי ידיים לפני כארבע שנים, ואחריהם כל השאר.
 
איך הסתדרנו קודם?
לבשנו חולצה ארוכה כשהיה קר והפשלנו שרוולים כשנהיה חם.
 
 
שעון GPS
 
למה זה טוב?
שעוני ה-GPS מיועדים לריצה, אופניים, וחלקם גם לשחייה, ומציעים בין היתר מדידת דופק, צעדים, מהירות, מרחק, קצב, קלוריות, תכנון אימון ומעקב אחרי האימון באמצעות תוכנה, מפה שתחזיר אתכם לנקודת ההתחלה ושאר שכלולים התלויים בדגם וכמובן - במחיר. 
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
לפני הקצב היה רק לב – פולאר הייתה החברה הראשונה שהציגה שעוני יד עם מד קצב שמדדו דופק בלבד. בשנת 2003 נכנסו לחיינו גם שעוני GPS שמדדו מהירות ומרחק. פולאר, סונטו וגרמין נחשבות כיום לחברות המובילות בייצור מכשירי GPS לתחום הכושר הגופני. האחרונה התחילה את דרכה בכלל בשיווק מכשירי GPS לניווט במטוסים, ספינות ורכבים בשוק האזרחי בסוף שנות ה-90.
 
איך הסתדרנו קודם?
מדדנו מרחק למסלול קבוע מראש עם האוטו, חישבנו קצב בסוף הריצה בעזרת שעון רגיל וכשהרגשנו את הדופק עולה פשוט הורדנו קצב...
 

 
ג'לים ומשקאות איזוטוניים  
 
למה זה טוב?
איך אתם אוהבים את האנרגיה שלכם? במשקה? בג'ל? בסוכריות? בכדורים? עולם תוספי התזונה לספורטאים רק הולך וגדל, עם ג'לים בצורות שונות ומשקאות איזוטוניים המיועדים לספק לגוף אנרגיה ומלחים לאימונים ממושכים, בהם אנו מזיעים יותר ופעילים במשך זמן ארוך יותר.
משקה איזוטוני מכיל שילוב של מלחים המונעים התייבשות וסוכרים בריכוז גבוה המספקים אנרגיה. תפקידם של הג'לים לספק אנרגיה לאורך זמן משום שהם מכילים בעיקר סוכרים מורכבים (בניגוד למשקה האיזוטוני המכיל בעיקר סוכרים פשוטים). יש בג'לים גם מעט מלחים וחלקם מכילים גם BCAA (חומצות אמינו שמעכבות הצטברות של חומצת חלב בשריר). 
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
בתחילת שנות ה-2000 התחילו לראות משקאות איזוטוניים בקרב ספורטאים חובבים גם על מסלולי הריצה בארץ.  בעולם כבר החלו לשווק את משקה "גטורייד" האמריקאי מבית פפסי ואת "איזוסטאר" האירופאי בתחילת שנות ה-80.
 
איך הסתדרנו קודם?
קולה בלי גזים.
 
 
נעלי תחרות
 
למה זה טוב?
קשה לשים את האצבע על מתי בדיוק, אבל מתישהו, איכשהו, התחלנו לקרוא לנעלי התעמלות נעלי ספורט. היום גם נעלי ספורט הם כבר מונח עתיק אם עברתם את גיל התיכון. אז איך קוראים להן? נעלי ריצה/נעליים קלות/נעלי תחרות. השינוי בטרמינולוגיה הוביל גם לשינוי משמעותי מאוד במחירים – מ-200 שקל לנעלי ההתעמלות של פעם, ל-400-600 שקל לנעלי ספורט, ועד ל-800-1200 שקל ל"נעלי תחרות". ואם חשבתם שהמחיר לפחות מייצג את עמידות המוצר, תחשבו שוב – כי נעלי התחרות לא נועדו להאריך ימים, אלא לשרת אתכם בכמה תחרויות חשובות ויאללה, לפח (או מקסימום לטיולי שבת בפארק).
אז על מה אתם משלמים? לצד נעלי הריצה הרגילות מפתחים מותגי הריצה המובילים בעולם קטגוריה מיוחדת של נעלי תחרות – נעליים מעוצבות יותר, קלות יותר, מינימאליות יותר, מאווררות יותר ובעיקר באות עם ההבטחה למקסם את יעילות הריצה ולשפר את קצב הריצה שלכם (בולמי זעזועים זה לחלשים).
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
בעבר רק אצנים מקצועיים היו מצוידים בנעליים כאלה. ב-3-4 השנים האחרונות, במקביל וכהמשך לטרנד הריצה היחפה, ירדו גם רצים חובבניים מהסוליות הגבוהות לנעליים שטוחות ומינימליסטיות. 
 
איך הסתדרנו קודם?
רצנו עם נעליים ששוקלות 100 גרם יותר ועולות 500 שקל פחות.
 

צילום: רונן טופלברג


חולצות מנדפות זיעה
 
למה זה טוב?
גם בגדי הספורט שלנו עברו שינויים לא מעטים. כיום אנו רצים עם "בדים מיוחדים בטכנולוגיות מתקדמות", והמילים "דרייפיט", "קליימט-קול" ו"מנדף זיעה" הפכו כבר לחלק בלתי נפרד מאוצר המילים של כל רץ מתחיל.
ביגוד מנדף זיעה מבוסס על טכנולוגיית טקסטיל ייחודית שמשלבת מספר בדים שבמקום לספוג את הזיעה – מנדפים אותה. לרוב מדובר על שילוב של בדים סינתטיים (כמו פוליאסטר, לייקרה) עם בדים טבעיים (כותנה). ומאייד את לחות הגוף כך שתתנדף. החולצה סופגת לחות מהעור ומעבירה אותה החוצה דרך הבד - ברגע שהלחות באה במגע עם הבד היא מתאדה. הבד נושם וכך עוזר לשמור על סירקולציה של האוויר. התהליך אמור לעזור לנו להרגיש קרירים יותר במהלך פעילות ספורטיבית. בפועל, גם ביגוד מנדף זיעה לא עומד בכמות מוגברת של זיעה ביום חם במיוחד, אך הוא בהחלט יתייבש מהר יותר בסיומה של הפעילות. על התענוג הזה תשלמו סכום של 250 שקל בממוצע לחולצה ו-350 שקל בממוצע למכנסיים. 
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
לפני כעשור, וכיום כבר קשה למצוא מתאמן שלא לובש ביגוד מנדף זיעה. בשל הביקוש והמחירים הגבוהים, קמו חיקויים לביגוד מנדף זיעה, הקרויים בסלנג: "דריי-שיט". מדובר בבגדים שנראים זהים למוצר המקורי, אך אינם נושמים ומנדפים את הזיעה כמובטח.  
 
איך הסתדרנו קודם?
רצנו עם הטישרט של היחידה מהצבא/הטיול בדרום אמריקה ועם בוקסר. היינו קצת מיוזעים אך עשירים יותר ומאושרים לא פחות. 
 
 
אוזניות ספורט
 
למה זה טוב?
עסקי האוזניות מעולם לא נראו רווחיים יותר. לקחו אוזניות כפתור פשוטות, הוסיפו להם גומי ואקום בקצה, תופסן לבגד ולפעמים גם קשת שנתפסת מאחורי האוזן, והנה הן הפכו ל"אוזניות ספורט מקצועיות, נוחות ועמידות לזיעה שמספקות סאונד צלול!". נסו אותן, הן לא נופלות לעולם. מי שכן נופל הוא אנחנו, שמשלמים עבור אותן אוזניות ספורט מחירים של רמקול שלם (מ-350 שקל ועד 700 שקל). אגב, בעלי ניסיון מספרים לנו שגם האוזניות המקצועניות האלה מתחילות לקרטע אחרי חצי שנה בערך: אוזניה אחת מפסיקה לעבוד, הן מתחילות להתרופף החוצה מהאוזן בימים לחים במיוחד והשלט האלקטרוני מקבל חיים וטעם מוזיקלי משלו ומתחיל להעביר שירים כאוות נפשו...
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
אוזניות מיוחדות לספורט החלו להיכנס לשוק לפני כעשור, אבל בחמש השנים האחרונות הן הולכות ומשתכללות – כל חברת טכנולוגיה שמכבדת את עצמה מוציאה דגמי אוזניות מיוחדים לסוגי ספורט שונים.
 
איך הסתדרנו קודם?
השתמשנו באוזניות הפשוטות שקיבלנו במתנה מהבנק. לפני כן פשוט הקשבנו לציוץ הציפורים, רחש הגלים והקולות האלה בראש שלנו... נו, איך קוראים לזה? מחשבות. 
 
 
מנשא מים
 
למה זה טוב?
מנשא מים יכול להגיע בצורה של תיק גב עם שקית מים פנימית אליה מתחבר צינור שתייה נוח לשליפה, או בצורה של חגורת מים עם 4 או 6 בקבוקים המתלבשת על המותן.
מנשא המים מיועד לרצים ורוכבים שמתאמנים בשטח - שם לא עומדות לרשותם ברזיות מים, או לכאלה חרוצים במיוחד שלא רוצים לעצור בברזיות ומעדיפים להתאמן בתנאי אמת ולשתות תוך כדי ריצה.
 
מתי התחלנו להשתמש בזה?
כבר שנים רבות שמטיילים משתמשים בתיקי שתייה. אחריהם הגיעו האולטרה מרתוניסטים ולאחרונה כל רץ חצי מרתון מסתובב עם החגורות האלה איך שהטמפרטורות מתחילות לעלות...
 
איך הסתדרנו קודם?
החזקנו בקבוק מים ביד ועצרנו בברזיות.
 
 

שיתוף


תגובות