קפוץ לתוכן

להיות יותר בריאים ב-2023


הליכה ורכיבה יומיומית לעבודה מפחיתה סיכוי להתקפי לב
במסגרת המחקר שנערך באוניברסיטת לידס באנגליה בדקו החוקרים 43 מיליון מבוגרים באנגליה בין הגילאים 25-74 שגם מתגוררים וגם עובדים באנגליה. על פי החוקרים, באיזורים בהם הליכה ורכיבה על אופניים נחשבים לנפוצים יותר, מקרי התקפי הלב פחתו בגברים ונשים כאחד לאורך שנתיים. המחקר הכיר בכך שהגורמים המרכזיים להתקף לב הם חוסר פעילות גופנית, עודף משקל, עישון וסוכרת. לאחר שבודד את הגורמים הללו, נמצא כי בקרב נשים שבחרו ללכת רגלית לעבודה היתה הפחתה נוספת של 1.7% בהתקפי לב בשנה שלאחר מכן. עבור גברים שרכבו על אופניהם לעבודה גם היתה ירידה של 1.7% בהתקפי לב בשנה שלאחר מכן. באופן כללי, בקרב המשתתפים במחקר, הליכה לעבודה היתה פופולארית יותר מרכיבה (8.6% לעומת 2.8% בהתאמה).
מקור
 
לאכול יותר חלבון - טוב לכולם?
מחקר חדש של מומחי תזונה מאוניברסיטת פורדו באינדיאנה מצא שבעוד שדיאטות רבות דוגלות בהעמסת חלבונים, לא לכולם זה מתאים למטרה של הורדת משקל.
על פי ממצאי המחקר, אכילת יותר חלבון מהכמות הרגילה המומלצת באופן יומיומי יכולה להועיל לירידה במשקל רק לאנשים שעוסקים באימוני כוח ובונים מסת שריר או לאנשים שמצמצמים בכמות הקלוריות היומית שלהם. הכמות המומלצת (0.8 גרם חלבון ביום עבור כל ק״ג) היא המתאימה והנכונה עבור רוב האנשים. 
מקור
 
אימוני HIIT במקטעים ארוכים משפרים את הכושר הגופני
על פי מחקר שנערך באוניברסיטת ליברפול והוצג בכנס של ארגון הפיזיולוגים של אירופה, אימוני אינטרוולים עצימים בסגנון HIIT אפקטיביים יותר לשיפור הכושר הגופני רק כשהם מבוצעים ב-60 שניות עבודה בכל מקטע של אינטרוול.
עקרונית, אימוני HIIT הם מקטעי אינטרוולים עצימים הנעים בין 20-90 שניות בהם מבוצעת פעילות קרדיו. האימון כולו נמשך כ-20 דקות והפופולאריות שלו ברחבי העולם גדלה בשנים האחרונות. המחקר האחרון השווה בין שני סוגי אימוני HIIT פופולאריים: כאלה המבוצעים במקטעים של 60 שניות (לאורך 6-10 סטים עם הפוגות) וכאלה המבוצעים במקטעים של 30 שניות (למשך 4-8 סטים עם הפוגות). המחקר בחן את 26 מתאמנים גברים ונשים לאורך 6 שבועות, 3 אימונים בשבוע. בזמן האימונים נערך מעקב באמצעות מוניטור שבדק את פעילות הלב. המחקר בחן 3 פרמטרים מרכזיים של כושר: יכולת אירובית, נוקשות העורקים והרכב הגוף (כמה שריר ושומן יש לכל מתאמן) לאורך התקופה.
ממצאים: היכולת האירובית גדלה תוך 6 שבועות באימוני ה-60 שניות, אך לא היה כל שינוי באימוני ה-30 שניות, בכל אחד משלושת הפרמטרים. מכאן החוקרים הסיקו כי אימוני HIIT עם אינטרוולים ארוכים של 60 שניות עדיפים לשיפור הכושר הגופני מאימוני HIIT של מקטעים קצרים.
מקור
 
 
שינה טובה בלילה יכולה לצמצם סיכוי לשבץ ובעיות לב, גם עבור אנשים עם נטייה גנטית
לילה טוב בהחלט. מחקר ראשוני מסוגו שנערך באוניברסיטת טולן בלוזיאנה מצא כי אנשים עם סיכוי גנטי גבוה למחלות לב או שבץ, יכולים לצמצם את הסיכון על ידי דפוס נכון של שינת לילה. המחקר נערך באמצעות דגימות דם שנלקחו מלמעלה מ-385 אלף משתתפים בעלי סיכון נמוך, בינוני או גבוה לבעיות לב (המשתתפים מויינו לפי רמת הסיכון). החוקרים בחנו את המשתתפים במשך ממוצע של 8.5 שנים, במהלכן היו 7,280 מקרים של מחלות לב או שבץ. המחקר מצא כי בהשוואה לאנשים שלא ישנו היטב בלילה, כאלה שהיו להם הרגלי שינה טובים הפחיתו ב-34% את הסיכון למחלות לב ולשבץ. בהרגלי שינה טובים הכוונה למשתתפים שישנו 7-8 שעות בלילה, ללא נדודי שינה, נחירות או נמנום במהלך היום.
מקור
 
 
הגבלת אכילה ל-10 שעות ביום בלבד עשויה למנוע סוכרת
מחקר פורץ דרך שנערך ב-SALK institute ללימודי ביולוגיה בקליפורניה בשיתוף עם בית הספר לרפואה בסן דיאגו מראה כי אכילה במסגרת זמן של 10 שעות ביום (וצום בשעות הנותרות) מועילה לירידה במשקל, ירידה בשומן בטני, ירידה בלחץ הדם ובכולסטרול. המחקר גם מצא בקרב משתתפיו החולים בסוכרת כי באמצעות שיטת אכילה זו ניתן להגיע לרמות סוכר ואינסולין יציבות בדם. החוקרים מצאו כי שילוב בין אכילה מוגבלת ל-10 שעות ביום לצד תרופות לסוכרת מנהל טוב יותר את הטיפול בסוכרת.
המחקר נערך בקרב 19 משתתפים (13 גברים ו-6 נשים) המאובחנים בתסמונת מטבולית (המאופיינת בהשמנה, כבד שומני, יתר לחץ דם ועוד) שדיווחו כי האכילה שלהם מפוזרת לאורך למעלה מ-14 שעות ביום. המשתתפים ערכו יומן אכילה אלקטרוני בו תיעדו אכילה למשך 10 שעות ביום בלבד. 
כתוצאה משינוי הרגלי התזונה, משתתפי המחקר דיווחו כי הם חווים שינה טובה יותר וירידה של 3-4 אחוזים במשקל הגוף, מדד BMI, שומן בטני והיקף המותן. גורם סיכון מרכזי למחלות לב פחת בעקבות ירידה בלחץ הדם והכולסטרול של המשתתפים. רמות הסוכר בדם ורמות האינסולין גם היו במגמת שיפור.
ממצאי המחקר ממשיכים מחקרים קודמים שכבר קבעו כי אכילה בחלון זמן מוגבל (אכילת כל הקלוריות היומיות ב-10 שעות ביום) היא בעלת תועלת בריאותית.
מקור




 

שיתוף


תגובות