קפוץ לתוכן

מסכמים את מרתון סמסונג תל-אביב 2016


 
יום שישי, 5 וחצי לפנות בוקר. ראשוני המרתוניסטים כבר מתחילים להגיע למתחם – הם שותים קפה, מתמתחים ובעיקר רואים את ההתרגשות בעיניים שלהם. מרתון - ולא משנה אם זה הראשון או העשירי שלך, הוא יום מרגש, לחוץ, מלא ציפייה ומתח. הם יכולים להתארגן בשקט, לרקע ציוץ הציפורים ומוזיקת רקע רגועה. שעתיים לאחר מכן המקום ייראה כבר לגמרי אחרת, "עיר המרתון" בשדרות רוקח מתעוררת לחיים עם אלפים בחולצות ורודות שבאים לרוץ אבל גם, ואולי בעיקר, ליהנות.


 
מרתון סמסונג תל-אביב הוא אירוע מיוחד במינו בנוף המרוצים בישראל. גם אנחנו, בתור מארגניו, רואים בו כאירוע יוצא דופן. יכולים להתחרות בו מרתוניסטים מקצועיים ורצי 5 ק"מ שזו תהיה להם הפעם הראשונה בה יעמדו על קו זינוק של מרוץ. יכולים להגיע אליו רצים תחרותיים שמסיימים 10 ק"מ בחצי שעה ולעומתם רצים שיגיעו לקו הסיום של המרתון ב-5 וחצי שעות וידמעו בקו הסיום מאושר. אבל כולם יוצאים מאותו קו זינוק ומסיימים באותו קו סיום (פרט למרתוניסטים שמסיימים ממש קרוב בקו סיום משלהם) וכולם זוכים לרוץ עם עשרות אלפים, באנרגיות מטורפות, ברחובות תל אביב שביום אחד בשנה הרצים מקבלים בהם עדיפות על פני הנהגים ורוכבי האופניים.

שבוע המרתון נפתח עם האקספו הגדול והמרשים במדינה – מלא אטרקציות, מתחמי פעילות, מתחמי תרומה לקהילה, חנויות קונספט ענקיות, חדר הרצאות מיוחד וכמובן חלוקת ערכות הרצים. באקספו הצליחה חברת "סמסונג" להביא לתרומות של למעלה ממיליון שקלים למען הקהילה. זאת בזכות הרצים, המשפחות והמבקרים שכל השתתפות שלהם בפעילות הסתכמה בתרומה שביצעה סמסונג. במתחם האקספו, ולאחר מכן גם בקו הזינוק ביום המרתון, נאספו כ-2 טון של בגדים שהועברו לעמותות במסגרת פרויקט "מעבירים את זה הלאה". אל המסלול החברתי שנערך בחודשים שלפני המרתון הצטרפו למעלה מ-80 עמותות ומאות מגייסי תרומות שהצליחו לגייס יחד למעלה מ-300 אלף שקלים.



 
ביום שלישי התקיים כנס Pro Running ראשון לקראת המרתון עבור מאמני ריצה ואנשי מקצוע בתחום.
ביום רביעי התקיים המסלול הראשון של מרתון סמסונג תל-אביב: מיני מרתון ילדים בו השתתפו כ-1,500 ילדים. השנה נערך מיני המרתון בשרונה, והילדים נהנו משלל אטרקציות לפני, במהלך ואחרי המרוץ. ההורים, שליוו את הילדים במסלולים מותאמים של 420 מ' לקטנטנים ו-1 ק"מ לילדים קצת יותר גדולים, הביאו את הילדים לטעום טעימה קטנה מחוויה של מרוץ. הילדים האלה יתבגרו, יגדלו ויגיעו גם למסלולי הריצה למבוגרים ביום מן הימים.

ביום רביעי בבוקר גם נחתה בישראל נבחרת של כ-20 רצי עילית שהגיעו מקניה ומאתיופיה לנסות ולשבור את שיא המסלול מהשנה שעברה, שנקבע על ידי ויליאם קיפרונו יגון מקניה (נחזור אליו בהמשך). ביום חמישי התקיימה מסיבת הפסטה המסורתית בנוכחות של כ-1,000 מוזמנים רעבים במיוחד.

אבל אירוע השיא הוא כמובן המרתון עצמו. חמישה מסלולים שהוזנקו ביום שישי: מרתון, מרתון אופני יד, חצי מרתון, 10 ק"מ ו-5 ק"מ. נהר של רצים שמילא את רחובות העיר המרכזיים: אבן גבירול, דיזנגוף, טיילת החוף, שדרות רוטשילד, כיכר הבימה, נמל יפו ועוד. תושבי העיר לא נשארו אדישים. העובדה שהמרתון הוזנק השנה בשעה 7:00 אפשרה להם להספיק להתעורר, להתארגן ולצאת אל הרחובות ובתי הקפה – לעודד את הרצים. אל הרחובות יצאו גם תלמידי בתי ספר הממוקמים על המסלול עם אביזרי עידוד, שלטים ותחפושות ועודדו את הרצים. "חוויה מדהימה", אמר רץ במסלול חצי המרתון כשעה לאחר הסיום. "אין עוד מרוץ כזה בארץ, האנרגיות ממש דחפו אותי קדימה. גם ברגעים הקשים נהניתי מכל רגע".


 
ומה לגבי ויליאם קיפרונו יגון? גם השנה הוא הגיע יחד עם נבחרת רצי העילית לישראל לנסות לשבור את השיא שהוא עצמו קבע, והוא כמעט עשה זאת. אל קו הסיום של המרתון הגיע יגון במקום הראשון בתוצאה של 2:10:51, תוצאה מכובדת לכשעצמה אבל כזו שזיכתה אותו ב-15 אלף שקלים בלבד ולא ב-40 אלף דולר (פרס שבירת השיא).
מבין הנשים הגיעה במקום הראשון לורנה קורלימה צ'מטאי, קנייתית שמתגוררת בארץ (ונשואה למאמן הריצה הישראלי דן ספלטר). היא סיימה בזמן של 2:40:17 ובכך הצליחה לקבוע קריטריון להשתתפות באולימפיאדת ריו.
שלוש שניות לפניה חצה את קו הסיום של המרתון הרץ הישראלי הראשון, דן אלתרמן, בזמן של 2:40:14 שעות.


 
עלייה ברצים מחו"ל

אל המרתון השנה הגיעו כ-1,800 רצים מחו"ל – רובם מאירופה וארה"ב. מדובר בעלייה של כ-50 אחוז מהשנה שעברה. רצים מחו"ל מתחילים להבין את הפוטנציאל של ריצה בתל אביב – המסלול השטוח, חוף הים, הנופים האורבניים ומזג אוויר נוח לרוב (כן, תתפלאו, אבל לרוץ ב-6 מעלות או ברוחות זה לא בהכרח נוח לתוצאה), מה גם שאחרי המרתון הם זוכים להישאר בישראל וליהנות ממזג אוויר שטוף שמש איפה שברוב העולם עדיין יורד גשם...

אורח הכבוד של המרתון היה אנדרו למנצ'לו, רץ עילית ומאמן ריצה בכיר בארה"ב, העובד בין היתר בצוותו של קבוצת גרג מקמילן, מקבוצות הריצה המובילות בעולם. למנצ'לו הוזמן לישראל בשבוע המרתון כדי להרצות בכנסRUNNING  PRO, כנס מקצועי ראשון מסוגו בישראל למאמנים ואנשי מקצוע מענף הריצה. 

למנצ'לו (34) התחיל לרוץ בגיל 15 וניצח באליפויות סקוטלנד למגוון מרחקים. הוא החל את דרכו כרץ ריצות בינוניות ורק בשנת 2010 רץ את מרתון הבכורה שלו, תוך שהוא מסיים במקום ה-8 הכללי. ב-2008 נבחר לייצג את בריטניה במשחקים האולימפיים בביג'ין. בשנים האחרונות איחד כוחות עם מאמנו גרג מקמילן (מהמאמנים הבכירים בעולם) והחל לאמן בעצמו. ברזומה האימונים שלו מאות רצים למגוון מרחקים.

 
"הטיול שלי לתל אביב היה מדהים", אומר למונצ'לו בשיחה לאחר המרתון. "אהבתי את מזג האוויר, את האוכל ואת האנשים. כולם היו כל כך ידידותיים ומסבירי פנים אליי וזה הפך את הטיול למהנה מאוד".

בתשובה לשאלה האם נהנה מאווירת המרתון בימים שלפני ובמהלך המרוץ הוא משיב: "כל חוויית המרתון הייתה נהדרת עבורי כי מדובר באירוע יחסית צעיר במתכונת הנוכחית, ולכן מדהים לראות שהוא מאורגן בצורה כל כך מקצועית. נדיר לראות דבר כזה בעולם. הכול פעל בדיוק על פי לוח הזמנים וכל הרצים שדיברתי איתם לאחר המרוץ אמרו שהם נהנו מאוד. נהניתי גם מהאקספו בכיכר רבין שהיה ברמה גבוהה מאוד, והיה נראה שגם אנשים שלא משתתפים במרוץ מגיעים לשם כדי לחוות את החוויה וזה יפה מאוד".

למונצ'לו היה אמור להתחרות בעצמו במסלול 10 ק"מ אך בשל כאבי המסטרינג ביום שלפני כן הוא העדיף שלא לקחת סיכון. "צפיתי במרוץ לכל אורכו והיה נראה שהרצים בעיקר נהנים. הרצים שדיברתי איתם לאחר המרוץ היו מאוד מרוצים. המסלול נראה מדהים ומעניין, הוא עובר ממש בכל העיר ובהרבה מרתונים אורבניים זה לא קורה – מוציאים את הרצים מחוץ לעיר, אבל בתל אביב הם דווקא רצים ברחובות הראשיים וזה מדהים. המסלול גם שטוח שזה עוד יתרון".

למונצ'לו מודה שהוא לא ציפה למזג אוויר נעים כל כך בסוף חודש פברואר. "אני מניח שמזג האוויר יכול להיות סיכון כשמארגנים מרתון, בקלות היה יכול להיות יום קצת יותר חם ואז זה כבר היה יכול להיות בעייתי. לדעתי היה קצת חם אבל לא ברמה שפגעה בתחרות ובמרוץ, האתלטים עדיין יכלו לרוץ מהר. אחד היתרונות הגדולים של המסלול שהוא שטוח ולכן יש פוטנציאל לתוצאות מעולות, וזה דבר שמושך רצים מחו"ל לבוא ולהתחרות במרתון. ככל שהתוצאות במרתון ישתפרו, סוכנים ורצים בכירים וגם חובבים מחו"ל ירצו לבוא לישראל ולהשתתף בו".

פרט לכמה אימוני ריצה, למונ'צלו הספיק לחרוש על העיר תל אביב וגם לטייל קצת מסביב. "ישראל היא מדינה עם כל כך הרבה היסטוריה ויש כל כך הרבה מה לעשות פה. לדעתי השילוב של מרתון אטרקטיבי כל כך, יחד עם האטרקציות האחרות שיש לראות ולעשות בישראל, זו נקודת משיכה גדולה של רצים בינלאומיים".
 
למטה תוכלו ליהנות ממספר תמונות אווירה של מרתון סמסונג תל-אביב 2016.
נתראה בשנה הבאה ב-24.2.2017. ההרשמה כבר פתוחה! >> www.tlvmarathon.co.il
 
קצת נתונים:
36,400 משתתפים מתוכם 63% גברים ו-37% נשים
1,800 רצים מחו"ל
5,000 עובדי אבטחה, משטרה, רפואה, עירייה ועובדי הפקה
מתחם הזינוק ברוקח – כ-7,000 מ"ר בנויים של אוהלים
אקספו המרתון – כ-6,500 מ"ר בנויים של אוהלים







 צילום: רונן טופלברג
 

שיתוף


תגובות