קפוץ לתוכן

5 תופעות לוואי מוזרות בזמן פעילות גופנית


היתרונות של פעילות אירובית כמו ריצה או רכיבה כבר ברורות לכולם, אבל תופעות הלוואי שקורות לפעמים במהלכה – עדיין לא כל כך ברורות ולפעמים עלולות להיות מפורשות כבעיה.
קודם כל אפשר להירגע. רבים חווים תופעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות וזו לא בהכרח סיבה לדאגה. חלק מהתופעות הן סימנים למאמץ גדול, וחלקן בכלל דברים זמניים שעתידים לחלוף.
לפניכם 5 תופעות לוואי שעלולות להופיע בזמן מאמץ, וכיצד אפשר להתמודד איתן.

שיעול

יכול להיות שחציתם הרגע את קו הסיום של מרוץ 10 ק"מ או חצי מרתון ותמצאו את עצמכם הולכים ומשתעלים ללא סוף במשך מספר דקות. לפעמים השיעול אפילו יופיע במהלך הריצה. הסיבה לכך היא שריצה אינטנסיבית עלולה להוביל לספזם בשרירים הקטנים סביב הריאות. זה בעיקר קורה בתחילת או בסוף עונה, כאשר אנשים לא בכושר השיא. כמו כן, ישנם אנשים שמועדים לכך יותר מאחרים – למשל אנשים הסובלים מאסטמה או קוצר נשימה.
תופעה זו עלולה לקרות גם כאשר רצים בקור או בתנאי יובש גדולים, משום שדרכי הנשימה עובדות קשה יותר כדי להעביר אוויר לח לריאות ועלולות להתייבש ולקבל גירוי יותר בקלות, מה שמוביל לשיעול. נשימה דרך צעיף או בד יכול לעזור לכך. 

טעם מטאלי

קרה לכם פעם שקיבלתם טעם קל של דם בקצה הגרון בזמן ריצה? מדובר בתאי הדם האדומים שלכם. אם הגעתם מעבר לסף שלכם, אתם מפעילים עומס על תאי הדם האדומים, וכך אלו בוקעים ומשחררים ברזל – ומכאן הטעם המתכתי. תאי דם אדומים יכולים גם לדלוף לדרכי האוויר בזמן מאמץ אינטנסיבי. אם מדובר במשהו זמני, אין מה לדאוג. אבל אם מדובר במשהו קבוע, כדאי להתייעץ עם רופא.

אף נוזל

אם אתם אלה שתמיד רצים עם טישו ביד (או מנגבים בחולצה) החלק הזה בשבילכם. קצת מעצבן שבכל ריצה – חורף, קיץ, סתיו, אביב - האף שלכם נוזל. כמובן שיש החמרה בתנאי מזג אוויר קר, אבל אף שנוזל באופן קבוע בזמן אימון זו תלונה די נפוצה בקרב מתאמני סיבולת, במיוחד בתקופות בהן יש אלרגיות, אבק או מזג אוויר יבש. הדבר מגרה את דרכי הנשימה, מה שמייצר את הנזלת. יש מדענים הסבורים שגם לזיהום האוויר יש השפעה על כך, מה שאולי מסביר למה האף שלכם נוזל כשאתם רצים בחוץ אבל לא כאשר אתם רצים על מסילה. אם הדבר ממש מפריע לכם, אפשר כמובן להתייעץ עם רופא ולקבל ספריי טבעי לאף אותו ניתן להתיז לפני האימון וכך להפחית את התוצאה. אחרת, אל תשכחו לנגב.

חילוף חומרים מוגבר

לפעמים, אתם פשוט חייבים שירותים. יש כאלה שהדבר קורה להם לפני מרוץ, ויש כאלה שבמהלכו. אם אתם רגישים בעניין זה, דעו שקפאין מחמיר את הבעיה וגם אוכל סוכרתי. אתם יכולים להפחית את התופעה על ידי שינוי הרגלי האכילה שלכם לכיוון אוכל פחות מעובד (פחות חטיפי ומשקאות אנרגיה) ויותר אמיתי כמו בננות או תמרים.

נפילת סוכר

אתם מסיימים ריצה ארוכה ולא יכולים להבין איפה חניתם את הרכב, או איך הוא נראה... בכלל הגעתם עם רכב לכאן? תחושת ערפול ובלבול נחשבת נורמלית אחרי מאמץ ארוך שמביא את הגוף להתשה. שאבתם מהגוף את כל הגליקוגן – הדלק של המוח שלכם – והמיכל ריק. תוכלו לחזור בקלות למציאות על ידי אכילה של משהו מתוק או שתייה של משקה התאוששות.



 

שיתוף


תגובות