קפוץ לתוכן

על המסילה


לריצה על מסילה יש בעיה תדמיתית. אומרים עליה שהיא משעממת, שלא מתקדמים איתה לשומקום, שהיא לא אפקטיבית. אבל למעשה, אפשר דווקא להגיע להישגים (גם להישגים במרוץ כביש) מאימונים על מסילת ריצה. גם למסילה יש את החוקים שלה. איך עושים זאת נכון? קראו.
 
לריצה על מסילה יש יתרונות רבים. היא מאפשרת התמקדות בסגנון ריצה ושיפור טכניקה וישנם אימונים שאפשר לבצע עליה באפקטיביות גדולה יותר אפילו מריצה בחוץ, כמו למשל אימוני מהירות (אינטרוולים).
יש אפילו מועדוני כושר בהם לקחו את הריצה על המסילה צעד אחד קדימה, והקימו קבוצות ריצה על מסילה בהן אנשים יכולים לרוץ יחד ולקבל הנחיות תוך כדי האימון ממאמן ריצה שרץ גם הוא על מסילה, ומתקשר עם הרצים באמצעות תדר שידור של המכון (הם מאזינים לו באוזניות).




אבל מה לעשות, שרצים רבים לא מחפשים אתגרים מיוחדים בריצה על מסילה והם באים ״לתת חצי שעה עבודה״ וללכת הביתה. כך קיבלה מסילת הריצה את הדימוי השלילי שלה, וזו חלק מהסיבה לכך שרצי כביש רבים לא מבינים איך אפשר להתאמן לריצות ארוכות בתוך חדר הכושר.

בפועל, להתייחס לריצה על מסילה בתור ריצה משעממת וחסרת ייחוד היא טעות אחת מבין הרבה טעויות שאתם בטח עושים בנושא.

הנה 5 דברים שאתם עושים לא נכון בהקשר לריצה על מסילה, וגם כמה טיפים על איך להפוך את הריצה על המסילה למעניינת יותר.

 
  1. רצים קרוב מדי לקצה: רצים רבים מפחדים לעוף אחורה כשהם רצים על המסילה ולכן הם רצים יותר מדי קדימה, קרוב למסך. מה שגורם להם מדי פעם לאבד קצב ושיווי משקל ולאחוז בידיות של המסילה. הדבר גורם לשיבוש של טכניקת הריצה. כשרצים על מסילה, יש לרוץ בחלק האמצעי של המסלול.
  2. לא למצוא את קצב הפסיעות הנכון: קצב הפסיעות מושפע ממהירות ושיפוע. בזמן ריצות מהירות (ספרינטים) יש נטייה לרצים על מסילה להקטין משמעותית את קצב הפסיעות שלהם ולעבור לצעדים קטנים ומהירים. למעשה, יש לנסות להגדיל את טווח הצעד בזמן ריצות מהירות, ולהקטין אותו בזמן עליות ושיפועים.
  3. יציבה לא נכונה: כאשר רצים במקום אחד לאורך זמן רב, עלולים לאבד ריכוז בתנוחת הגוף והיציבה. חשוב לשמור על סגנון הריצה, להימנע מלהישען אחורה כאשר הגוף עייף ושוקע לתוך מונוטוניות.
  4. נחיתה על העקבים: תנועה של עקבים לפני בהונות היא תקינה כאשר מדובר במהירויות נמוכות כמו הליכה או ריצה קלה מאוד, אבל במהירות גבוהה חשוב להכות במסילה עם הבהונות לפני העקבים כדי לצמצם את הזעזוע. המסילה היא מקום נהדר לתרגל נחיתה על הבהונות במקום העקבים.
 

בתשובה לשאלה האם ניתן להתאמן למרוץ כביש כמו 10 ק״מ או חצי מרתון על מסילת ריצה בלבד, התשובה היא שניתן – אך לא מומלץ. אפשר לבצע את רוב האימונים על מסילת ריצה, בהנחה שמדובר בתכנית אימונים המותאמת למטרה שלכם. עם זאת, מומלץ מאוד לבצע גם מספר ריצות בחוץ – אפילו על חלק מהמסלול בו תתחרו – וזאת על מנת לדמות כמה שאפשר את התנאים ביום המרוץ. תנאים שקשה לדמות בחדר הכושר כמו מזג אוויר, רוח, שמש, לחות, תוואי הכביש, פניות חדות ועוד.

שיתוף


תגובות