קפוץ לתוכן

בחנו את עצמכם: האם אתם מכורים לספורט?



בכל מקום מעודדים אותנו להתמיד בפעילות גופנית ומספרים כמה שהדבר תורם לבריאות ולנפש. אבל באופן פרדוקסאלי, יש גם דבר כזה יותר מדי פעילות גופנית - ובמילים אחרות, היא עלולה להיות מסוכנת, להזיק לבריאותנו ולגרום להתמכרות נפשית.
בחנו את עצמכם וגלו האם אתם מכורים לספורט, למה זה רע לכם ואיך מתגברים על ההתמכרות.
 
1. האם אתם הופכים עצבניים, נתונים לשינויים במצבי הרוח או כעוסים יותר בימים בהם אתם מפסידים אימון?
כן: מכורים לאימונים יחוו תגובות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות קשות ועלולים אף לחוות דיכאון, חרדה ונדודי שינה במקרה שפספסו אימון או סדרת אימונים.
לא: מתאמנים נורמטיביים בדעתם עלולים להרגיש אי נוחות ולהתעצבן מפספוס של אימון, אך הם לא יחוו סימפטומים קיצוניים במקרה כזה.

2. האם אתם מתאמנים בניגוד לחוות דעת רפואית שניתנה לכם או כאשר אתם פצועים?
כן: אנשים המכורים לאימונים הופכים להיות תלויים בהם, ולכן יתאמנו גם אם הם סובלים מפציעה, מחלה או בעיה בריאותית כלשהי.
לא: מתאמן אחראי ושקול בדעתו יבין את הצורך לנוח במטרה להחלים ולהתאושש, ועל מנת שלא לגרור פציעה או מחלה למשך תקופה ארוכה.

3. האם אתם חשים לפעמים שהתאמנתם יותר ממה שאתם אמורים ביום או שבוע מסוים, אך בכל זאת לא מסוגלים להפסיק?
כן: תלות באימונים יכולה לגרום לתחושת חוסר סיפוק ואכזבה מהאימון, בלי קשר לתדירות ועצימות האימונים. כלומר – גם אם התאמנתם מספיק, עדיין תרגישו שאתם חייבים עוד.
לא: מתאמנים נורמטיביים ירגישו תחושת סיפוק, הנאה והישגיות מביצוע מדויק של מספר האימונים שהם אמורים לבצע ולא ירגישו צורך "לדחוף" עוד אימון שלא תוכנן מראש.

4. האם שגרת האימונים גרמה לכם להזנחה של העבודה, מערכת היחסים, משפחה, חברויות ופעילויות חברתיות בחייכם?
כן: מכורים לאימונים מארגנים את חייהם כך שיתאימו לשגרת האימונים – כלומר, האימון במקום הראשון ואחר כך כל השאר. האימונים לעיתים אף יבואו על חשבון השקעה בפרויקט בעבודה, זמן עם המשפחה או בילוי עם חברים או בן/בת הזוג. יש גם כאלה שלא ייקבעו דייט בערב שלפני אימון חשוב.
לא: מתאמנים נורמטיביים מנהלים את האימונים סביב חייהם, ולא ההפך.

5. האם אתם נצמדים לרוטינת אימונים קבועה ומתקשים לשנות את לוחות הזמנים שלכם?
כן: מכורים לאימונים יתרגלו להתאמן בימים ובשעות קבועות ויתקשו לזוז ימינה ושמאלה – למשל, להעביר אימון בוקר לערב וההפך, או לשנות את ימי האימונים.
לא: עדיף לנהל את האימונים בצורה מסודרת ולכן ספורטאים רבים דבקים בלו"ז אימונים קבוע. יחד עם זאת, מתאמנים נורמטיביים יוכלו להתגמש במידת הצורך ולהחליף שעות וימים של האימונים במידת הצורך. לדוגמה – אם הלכו לישון מאוחר בשל בילוי או חתונה, יעבירו את אימון הבוקר לערב.

6. האם אתם משקיעים בציוד וביגוד ספורט מתקדם?
כן: מכורים לאימונים ישקיעו בבגדי הספורט שלהם כפי שהם משקיעים בבגדים רגילים – הם יצרכו הרבה מהם, במקומות הכי טובים ובמחירים הכי גבוהים, שמא היה מדובר בבגדי מעצבים. הם גם ידאגו להחליף נעלי ספורט בתדירות גבוהה ולקנות את כל הציוד הנלווה. ההחלטה מתי לעשות כביסה תהיה תלויה בכמות בגדי הספורט שנותרה להם.
לא: מתאמנים נורמטיביים גם יצרכו ביגוד ספורט, אך בכמות הנדרשת לצורך האימונים ולא בתור תחביב בפני עצמו.

7. האם אתם מתכננים את הארוחות שלכם לפי האימון?
כן: מכורים לאימונים יאכלו בצורה מדוקדקת מאוד ביום בו צפוי להם אימון – הם יעדיפו לפספס ארוחה מאשר לאכול בסמוך מדי לאימון, ויאכלו רק דברים מסוימים שלא יכבידו עליהם. הם גם לא יצרכו אלכוהול בלילה שלפני אימון בוקר, גם אם הם יושבים בבר וקיבלו צ'ייסר מהברמן על חשבון הבית.
לא: מתאמנים נורמטיביים יותר יתגמשו לגבי שעת האימון בהתאם לאוכל ולשתייה שצרכו. אם למשל הלכו לארוחת צהרים עם החברים מהמשרד ואכלו ארוחה כבדה – ייצאו לאימון בשעה מאוחרת יותר מהרגיל. אם יישבו בבר בלילה שלפני, לא יימנעו מעצמם את המשקה וההנאה, גם אם הדבר יעלה להם ביעילות אימון הבוקר. 

8. האם אתם מקובעים גם בזמן האימון?
כן: מכורים לאימונים יתרגלו לערוך את האימון במקום מסוים ובזמן מסוים ויתקשו להתמודד עם שינויים – לדוגמה להחליף מסילת ריצה אחת באחרת, לרוץ את הריצה הארוכה בעיר אחרת או במסלול לא מוכר ולשנות אופניים באימון הספינינג.
לא: מתאמנים נורמטיביים נוטים לזרום יותר בקלות – חברים קבעו לרוץ יחד במקום חדש? הם יצטרפו בלי לשאול יותר מדי שאלות. האופניים הקבועים תפוסים? הם פשוט יעלו על אופניים אחרים, בלי לעשות יותר מדי סצנות.

9. האם העולם החברתי שלכם סובב סביב האימונים?
כן: מכורים לאימונים לא יבדילו בין המאמן, החבר לאימונים והחבר שלא מצליח לרוץ 100 מטר ברצף. הם ידברו על האימון האחרון, האימון הבא, תוכנית האימונים או המטרה הקרובה שלהם עם כל אחד, בכל זמן ולפרטי פרטים – בלי להבדיל בין אנשים רלבנטיים לאנשים שזה פשוט לא מעניין אותם. רוב החברים שלהם יהיו המתאמנים האחרים בחדר הכושר, בחוג הספינינג או בקבוצת הריצה. המאמן הוא האלוהים שלהם והם לא יפספסו אימון מיוחד בן 7 שעות או מחנה אימונים.
לא: עבור מתאמנים נורמטיביים, האימון הוא עוד משהו שקורה במהלך היום ולא בהכרח דבר ששווה לפתח עליו את השיחה מול כל אחד. יש להם גם חברים שלא חולקים עמם את האהבה לספורט, וזה בסדר גמור מבחינתם – הם לא ילאו אותם בסיפורים מייגעים על כמה קילומטרים הם רצו השבוע ובאיזה קצב. אימון מיוחד בן 7 שעות זה נחמד, אבל יום שבת עם המשפחה חשוב להם יותר.
10. האם אתם לא באמת נחים בימי המנוחה שלכם?
כן: יש לכם יום מנוחה אחד בשבוע, וגם הוא לא בדיוק יום מנוחה – אתם עושים בו "חיזוקים", או דוחפים שיעור יוגה, או פילאטיס, או סתם עולים ויורדים במדרגות המון פעמים ברצף. זה לא באמת יום מנוחה, ואתם כנראה פשוט לא יכולים להעביר יום אחד בלי לא לעשות כלום.
לא: מתאמנים נורמטיביים מבינים את חשיבותם של ימי המנוחה – הימים בהם הרקמות נבנות, השרירים חוזרים לעצמם, הגוף מקבל אנרגיה כדי להמשיך בשגרת האימונים. מתאמנים אלה יודעים שאם לא ינצלו את ימי המנוחה, הגוף ישחק את עצמו מהר מאוד והדבר יוביל לפציעות ויפגע בהם בטווח הארוך.
11. האם אתם משנים את הרגלי התזונה שלכם בימים בהם לא יוצא לכם להתאמן?
כן: התירוץ "לא התאמנתי אז אני לא רעב" ידוע בקרב מכורי האימונים הקשים. הם זקוקים לאימון בשביל לפתח רעב, ואם אין אימון – אין תיאבון, ועל כן אין אוכל. בתת מודע, מדובר בניסיון "לפצות" על כך שלא שרפו קלוריות באותו יום.
לא: אצל מתאמנים מביני עניין, אימון לא אמור להיות קשור לאוכל. להפך, אוכל הוא אנרגיה והוא זה שמאפשר לגוף להתאמן. גם אם פספסו אימון ואפילו שניים, הדבר לא יוביל לשינוי הרגלי התזונה ובוודאי לא לרגשות אשם עם כל ביס.
12. האם תתאמנו בכל מחיר, גם בזמן חופשה או נסיעה לא שגרתית? 
כן: עושים כפיפות בטן במטוס? הקפות ריצה בשדה התעופה? מזמינים רק מלון עם חדר כושר? קמים ב-6 בבוקר בחופשה בשביל להספיק לדחוף אימון לפני שיוצאים ליום של טיול? יוצאים לרוץ בפארק המקומי בעיר אירופאית, בחודש ינואר, במינוס 10 מעלות? מזל טוב, אתם מכורים וגם החופשה לא תצליח להוציא אתכם לחופש מהשגרה שלכם.
לא: גם ספורטאים מקצועיים יוצאים מדי פעם לפגרה. מתאמנים נורמטיביים מבינים ששבוע או שבועיים של חופשה לא יפגעו בטווח הארוך בכושר הגופני או ביכולת הפיזית שלהם. הם ינסו כמובן לדחוף אימון פה ושם אם מתאפשר, אבל לא יהפכו עולמות בשביל זה ולא יתכננו את החופשה שלהם סביב זה. 
 
סיכום
אם עניתם על 9 שאלות ויותר ב"כן":
יחסית לאנשים שזה לא המקצוע שלהם - אתם מכורים קשים לאימונים. הספורט מנהל אתכם במקום שתנהלו אותו. הפכתם הרגל שאמור להיות בריא – לדבר שאתם תלויים בו מבחינה פיזית ונפשית. כדאי לכם לנסות לברר עם עצמכם או עם איש מקצוע מהם הגורמים והסיבות שגרמו לכם להתמכר לספורט ולנסות לפתור אותם. כמו כל התמכרות, גם התמכרות לספורט עלולה להיות מסוכנת. היא עלולה להוביל לפציעות, לנתק אתכם מחיי החברה שלכם ומכל תחומי העניין האחרים שלכם. הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא להכיר בכך שישנה בעיה - כשמדובר בהתמכרות שנתפסת כ"בריאה", מדובר במשימה קשה.
אם עניתם על 4-8 שאלות ב"כן":
ספורט הוא חלק משמעותי מחייכם, אין ספק. ייתכן שחלקכם אף רואים בספורט בתור יותר מתחביב, ועוסקים בו באופן חצי-מקצועי. יש מקרים בהם האימונים משתלטים לכם על החיים, במיוחד לקראת תחרויות או מטרות אחרות שהצבתם לעצמכם, אך מאידך החיים שלכם לא סובבים רק סביב האימון היומי. אתם משקיעים באימונים, אבל גם בדברים אחרים. כל עוד אתם מצליחים לשמור על האיזון ועל פרופורציות נכונות - אין סיבה שלא תמשיכו באותה הדרך.
אם עניתם על 0-3 שאלות ב"כן":
אתם נהנים להתאמן, ככל הנראה מתאמנים כמה פעמים בשבוע, אך הספורט רחוק מלנהל את חייכם. יכולים לעבור ימים או שבועות שלמים מבלי שתתאמנו, סתם כי לא יצא או כי העדפתם ליהנות מעוד שעה במיטה, ובדרך כלל לא תסבלו מרגשות אשם או מצפון. אתם יודעים לפצות את הגוף שלכם על תקופות בהן העמסתם ולתת לו לנוח, ומאידך יודעים גם לתפוס את עצמכם בידיים אחרי תקופה ארוכה של בטלה ולחזור לשגרה. זו כנראה הייתה כוונת המשורר במשפט "נפש בריאה בגוף בריא".



שיתוף


תגובות